Conjunctuur dicteert reacties

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Sep 17 20:06:43 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Merkwaardig, zulke reacties als je na het massaterrorisme van 11 september
voorstelt om concrete sancties toe te passen op Palestina en Israel:
intrekken van ontwikkelingshulp aan de eerste, intrekken wapenorders aan de
tweede. Merkwaardig ook de furie die op je afkomt als je voorstelt om de
preken in moskees te controleren op heimelijke vreugd.

Ineens gingen wat lezers zich gedragen als cognitieve wilden. Kamerlid
Bakker wilde kennelijk voorafgaande kritiek op andere standpunten
(privatisring, multicult) uitwissen door een publieke dreiging om uit dit
forum te stappen. Ene Cees vond mijn achternaam ineens dubbelzinnig - de
schat ontbeert kennelijk een etymologisch woordenboek. Een ander bekent dat
hij de discussies op dit forum mechanisch censureert op personen en zaken -
waarom ben je dan toch aangesloten, denk ik dan. En tenslotte reageert een
mij onbekende met een racistisch verhaaltje - welke onzin mij als
'veroorzaker' wordt verweten. Dubbele onzin dus. Kennelijk bestaat de enige
speelruimte in 'de politiek' uit het bespelen van emoties, kennis en
argumentatie doen er niet toe (de enkele goeden als Hein van Meeteren en
Marc Fluks niet te na gesproken!).

Mijn korte meta-analyse van de aanvankelijke reacties wil ik toch afsluiten
met een oproep om wat minder dommocratisch te zijn. Als dit komend jaar het
stramien blijft - en als zodanig beschouw ik de kwaliteit van de lijst toch
een beetje als representatief voor de hele club - dan zie ik D66 zwaar
tenonder gaan. In Utrecht hebben we dommigheid ook te lang laten voortduren,
ieder kent het resultaat.

Uw puinruimer,

Henk Vreekamp, Utrecht.