Wim Kok: we zijn in oorlog

Mon Sep 17 17:01:09 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Re: Wees Kritisch, Blijf Denken, Blijf in balans

Beste Marc-Alexander en andere landgenoten,

Jouw uitspraken zijn tenminste nog te traceren. De vooralsnog vooral holle
en weinig concrete retoriek van Bush en Blair die nu ook door Wim Kok na een
dagenlange oorverdovende stilte overgenomen is niet.

Citaten van Wim Kok:
Oorlogsverklaring tegen VS, en ons, tegen het vrije westen, onze vrijheid en
democratie,
we zijn in oorlog tegen veroorzaker of veroorzakers van internationaal
terrorisme, die niet steeds traceerbaar zijn,
we willen ze met wortel en tak uitroeien, militair, politiek, diplomatiek,
intensiveren antwoord/verweer door bestrijden en voorkomen internationaal
terrorisme, verhogen beveiliging.
Elke Nederlander zal er iets van merken en zal zijn bijdrage moeten leveren.
Iedereen moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen.

Hij wilde het eerst niet nader toelichten en concreet maken toen hij voor de
reeds lang geplande persconferentie ter voorbereiding van Prinsjesdag in
reaktie op journalistieke vragen de oorlogsstemming opvoerde. Hij gaf later
wel meer toelichting, maar kon niet concreet worden. Het kabinet komt ook
pas morgen bijeen. Geen tijd of noodzaak vandaag?

Wat het nut van deze oorlogstaal is ontgaat mij, zonder directe concrete
analyse en plannen. Hij wil ons bewust maken van de onzichtbare dreiging van
het nieuwe kwaad. waren we dat nog niet? Wat zijn de bedoelde en onbedoelde
effecten van deze waarschuwingen? Is het wijs?

De analyse die Wim Kok tot zijn conclusies en waarschuwingen vanwege de
oorlogsverklaring leidt kennen we nog niet. Ik heb wel de aanklachten
gelezen in de verklaringen van “prime suspect” Bin Laden tegen de VS. Zie
bijvoorbeeld zijn "exclusive interview" met Time (www.time.com/time of als de
pagina's niet verplaatst zijn www.time.com/asia/interview/0,9754,174550,00
Ik kon deze en andere .com-websites overigens niet meer bereiken.

Maar welke eigen verantwoordelijkheid moet ons ieder nu nemen nu we volgens
onze premier in oorlog zijn met een onzichtbare vijand?
Doorconsumeren en aandelen kopen om de economie te redden, waartoe in
Amerika is opgeroepen? En dan vooral de aandelen waarop Bin Laden naar
verluid heeft gepeculeerd met opties, zodat hij zijn winst niet kan pakken
om uit kosten te komen. Graag concretere beleggingsadviezen, want we zijn
allemaal al dagen lang alert en paraat.iedereen wil natuurlijk graag
meevechten.
En allemaal letten op verdachte elementen rondom onze dijken? Want een
Amerikaan had al voor de waarschuwingen van Kok verklaard dat de onzichtbare
vijand ons als hij slim is, en dat is ie, natuurlijk hierna zou verrassen in
Europa in plaats van in de VS, en Nederland onder de waterspiegel is wel een
heel kwetsbaar doelwit, dus.

Jaah de psychose gaat door, zei onze nieuwslezer zaterdagavond in reaktie op
het wapengekletter van president Bush. Onze diplomaten waren er niet blij
mee, deze cowboytaal. Maar onze minister van Buitenlandse Zaken heeft onze
steun aan de plannen die de VS voorbereid aan zijn Amerikaanse collega
herbevestigd en opnieuw verzocht om consultatie en bekendmaking van die
plannen ook aan ons.

Het geïmproviseerde woordgebruik van Bush was in strijd met de nauwkeurig
gekozen woordkeuze en bedoelingen van het Amerikaans Congres, ten behoeve
van een mandaat aan de president, als voorfase van eventuele later te
besluiten militaire handelingen. CNN titelt nu met “America’s New War”.
Zijn ministers en adviseurs en congresleden waren daarna erg druk om overal
uit te leggen wat Bush zou bedoelen. Niet noodzakelijk een “oorlog” zoals
wij die ons voorstellen van eerdere oorlogen, bombarderen en ander
wapengebruik en zo, maar, misschien wel jarenlange, diplomatie,
inlichtingenwerk, economische maatregelen, internationale opsporing en
vervolging niet te vergeten, en terreurbestrijding door effectievere en
verscherpte beveiliging.

Kennelijk zijn we al tientallen jaren in “oorlog”, want wat is aangekondigd
is niet anders dan wat het rijke westen al tientallen jaren doet en zegt te
doen. Maar het wordt nu, terecht, echt serieus en snel geïntensiveerd.
En gaan we nu echt ons best doen om de ook sinds de val van De Muur verder
gegroeide tegenstellingen die hoe dan ook ten grondslag liggen te
overbruggen?
Hoe of wat, dat horen we nog. Iedereen mag in de tussentijd met de media
speculeren over wat er gaat gebeuren, gevoed door stukje bij beetje naar
buiten gebrachte verklaringen van of namens de Amerikaanse regering,
volksvertegenwoordiging en instanties en tal van al dan niet onafhankelijke
deskundigen en de evenzo stukje bij beetje opgevoerde internationale
reacties.

Inflatie van het woord oorlog? Stemmingmakerij? Of een psycholigische
voorbereiding op de concrete oorlogshandelingen over en weer die zullen
volgen?

Vanmorgen was minister Pronk op radio 1 (in juli al afgesproken met milieu
als onderwerp) nog zeer beheerst maar scherp en helder in zijn analyses en
duidelijk over wat te doen.
Naast heel gerichte militaire actie en effectievere beveiligingsmaatregelen
ook tegelijk motieven voor terrorisme bestrijden door culturele,
economische, politieke en religieuze tegenstellingen op te lossen.
We kunnen niet egoïstische blijven, zoals we te veel na de val van de muur
waren, en zullen onze verworvenheden moeten delen met de derde wereld. We
mogen landen niet opnieuw alleen tijdelijk gebruiken voor onze eigen
doelstellingen om ze daarna weer terzijde te schuiven. Er is al heel veel
haat en de tegenstellingen zijn al groot genoeg.
Vermoedelijk was Pronk  nog niet geinformeerd over de nogal aangescherpte
koers van zijn partijleider en primus inter pares een uur later.

De Pakistaanse ambassadeur was gisteren ook duidelijk. Het land verwacht dat
zijn “vrienden” rekening houden met hun moeilijk situatie en daarnaast
economische steun tegen de verwachte economische gevogen. En noemde
overigens steeds eerste de internationale Verenigde Naties en hun resoluties
wat betreft het opsporen en aanpakken van terroristen, daarna pas aangevuld
met de Verenigde Staten. Helaas steunen die Staten die Naties niet in het
creëren van een internationaal gerecht.

Groet,

Fritz