Wees Kritisch, Blijf Denken

Sun Sep 16 17:02:48 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Dank voor je wijze woorden en het delen van jouw inzichten en overtuigingen.
Ik ben het met je eens zover ik kan overzien.

Ik voeg aan jouw woorden "één zijn als het gaat om gerechtigheid en het
proportioneel straffen van hen die deze weerzinwekkende misdaad hebben
begaan" toe dat "we" het recht en de plicht hebben onze beveiliging tegen
terrorisme uit te breiden.
Maar ik deel je zorgen als het gaat om een (eventuele?) oorlogssituatie, ook
voor de situatie in velerlei opzichten alsdan in Nederland. Nederland
besluit zelfstandig waaraan op welke wijze bij te dragen als het om het
"volgen" van de Amerikanen gaat in de aangekondigde strijd.
Ik hoop dat als het zover is ook de eventuele binnenlandse consequenties
vooraf openhartig en openbaar worden besproken en in de afwegingen door
regering en parlement worden betrokken.

Ik kan en wil het nu niet onderbouwen met al dan niet weerlegbare
argumenten, maar ik voel de overtuiging dat onze, op welke wijzen dan ook,
op te voeren beveiliging tegen terrorisme en het opsporen van de
verantwoordelijken voor de aanslagen in de VS niet alleen offers kan vragen
van onschuldige mensen waar dan ook ter wereld als we niet tegelijkertijd
oprecht bereid zijn ons (zelf)respect, onze macht en onze welvaart te delen
met alle mensen in de wereld, meer en anders dan we de afgelpoen jaren
hebben gedaan in onze ongelijk verdeelde wereld.
Als we het belang van onze veiligheid niet verbinden met het recht van alle
mensen in de wereld op respect van ons en gedeelde macht en welvaart, dan
"geloof" ik niet in onze rechtvaardigheid.
Het bericht gisteren op teletekst dat China na 15 jaar onderhandelen nu
ineens, toevallig of niet, ik weet het niet, is toegelaten tot de
wereldhandelsorganisatie en dat de Europese onderhandelaars zich tot het
laatste moment gestoord hadden aan de Amerikaanse vasthoudendheid tijdens de
onderhandelingen de privileges van een groot Amerikaans verzekeringsbedrijf
veilig te stellen (er stond niet expliciet bij wie water bij de wijn heeft
gedaan), moest ik daar weer ook aan denken.

Als ik me vergis, dom mekker of gewoon geen volmaakte die hard ben, het zij
zo.

Hoe beperkt onze D66-discussielijst ook is (geweest), ik heb er ook steeds
weer even gekeken omdat ik naast al het nieuws en de gesprekken met vrienden
ook behoefte heb van partijgenoten te horen wat zij denken. Alleen het
respect voor elkaar mag van mij soms wel wat groter zijn, lijkt mij. Respect
voor elkaar is wel het minste dat we moeten opbrengen in deze bange dagen.

Fritz