Gemmekker

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun Sep 16 14:41:21 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Door drukke werkzaamheden en mijn nazomertuin heden heb ik de honderden
mails van de afgelopen dagen slechts oppervlakkig en ineens moeten lezen.
Interessant vond ik toch vooral de vak-lijsten waarop ik ook ben
aangesloten. De D66-lijst vond ik toch wat minder, afgezien dan van het
voorspelbare maar doortimmerde verhaal van Hein van Meeteren.

Vlak voordat ik de mails ging bekijken draaide het tv-debatprogramma
Buitenhof op NL3 met Bolkestein, Van Aarts en bankchef Welling. Het moet mij
als links-liberaal van het hart dat Bolkestein veruit de beste analyse
bracht op een heldere manier. Minkukel Van Aarts (VVD) hing er weer als de
vodden bij. Bolkestein reageerde ook duidelijk op premier Kok's vingertje
naar de USA met *waardig reageren* en het gebrabbel van oorlogsminister De
Grave (VVD) over *de USA krijgen natuurlijk geen blanco cheque van de EU*.
Bolkestein: 'Dit is gemekker van de zijlijn'. Vervolgens motiveerde hij zijn
kerncitaat (tegen de arrogante lafheid van Ned. ministers, HV) met een
historisch-culturele verwijzing naar de *wrok* van de islam richting
Westerse moderniteit. Dit vormt mijnsinziens inderdaad een belangrijk motief
voor de jihad, de haat tegen het westen van zich als zelfmoordende martelaar
opwerpende Arabieren. Hun zelfbeeld is laag, want de religie verliest het op
economisch en cultureel gebied van westerse sociale systemen als het
goddeloze liberalisme. Het moet vreselijk zijn voor fundamentalisten hier en
daar dat hele volkstammen naar het Westen emigreren, asyleren vanwege de
veel betere levensomstandigheden. Het moet voor religieuze fascisten een
crime zijn dat hun gelijkgeschakelde volk thuis achter de luiken danst,
zuipt en vrijt tegen alle geboden van profeet Mohammed in.

Uit de D66-mails begrijp ik tenslotte dat Van Mierlo niet zo'n helder
verhaal had als Bolkestein - typisch D66, zou ik bijna zeggen. En dan te
weten dat HAFMO vaak nog met kop en schouders boven de rest uitsteekt! Maar
ja, wat wil je met een land met zo'n regering, met zo'n politie als in Ede
en vele andere plaatsen, met zulke schooldirecties als in Utrecht (die geen
standpunt durfden innemen tegen massaal terrorisme).

Ik heb de laatste dagen gedurende de vrije minuutjes dan ook vooral gekeken
naar buitenlandse zenders. De polderlandse geldzak-moraal was mij iets te
erg. Volgens mij kwam de meest relevante kritiek op de USA uit Frankrijk:
teveel digitale spionage, en, teveel inzet van inlichtingendiensten voor
alleen bedrijfsspionage. Dat relativeert dat gekwaak over terrorisme dan ook
zeer. Wrok, ressentiment bij islamgroepen, en feitelijke minachting van
ontwikkelingslanden bij de economische grootmacht. Dat is de mix van het moment.

Tenslotte. Marc Fulks merkte op dat ik een paar dagen terug schreef over
Amerikaans 'imperialisme' als steen des aanstoots, in plaats van de actuele
term 'globalisering'. Dat heeft vooral te maken met duidelijkheid naar de
lezers toe. De 19e en 20e eeuwse term 'imperialisme' duidt op militaire en
economische overheersing door een grootmacht, in de praktijk twee of meer
parallelle grootmachten. De nieuwe mondiale protestbeweging hanteert
'antiglobalisering' als containerbegrip voor verzet tegen kapitalisme dat de
sociale, culturele en economische kloof tussen volken en werelddelen
vergroot. De ag-beweging ziet dan 'het westen' als kwaje aap. In
werkelijkheid zijn er in het Westen natuurlijk ook bazen en knechten,
enerzijds de USA en transnationale monopolies, anderzijds de hen volgende
Europese regeringen en het regionale bedrijfsleven. Voor een politiek
bewuste Europeaan is de term 'globalisering' daarom vaak te vaag, want
irreeel. Je zult daarom bestaand jargon moeten handhaven.

Zo, en nu ga ik lekker wandelen in de regen.

Henk Vreekamp, Utrecht