Wees Kritisch, Blijf Denken

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Sep 14 14:47:44 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Geachte partijgenoten,
>
> Hoe het u vergaat kan ik slechts gissen, maar het zal wel niet veel anders
> zijn dan mijn situatie: steeds maar denken en denken: hoe is het in
> godesnaam mogelijk. Waar zijn we in terecht gekomen.

Die vraag stel ik mezelf ook steeds weer.
Wie is de agressor?
Wat zijn de werkelijke motieven?

> Ik heb behoefte aan
> mede-denkers, mede-praters, mensen met wie ik gezamenlijk tot meer inzicht
> kan komen.
>
> Waar ik het meest bang voor ben bij D66 is het Kosovo-effect.

"
Hein, je doet alsof we bang moeten zijn voor een geweldspiraal zonder
een antwoord te geven op de dreiging die mij boven het hoofd hangt als
een of andere dwaas het kennelijk op mij en mijn geliefden gemunt heeft
zonder zich kenbaar te maken en zich verschuilt achter zijn/haar
vooroordelen.
Die kennelijk vindt dat het geoorloofd is onschuldige mede-burgers tot
object te maken van zijn/haar haat, zonder doel anders dan zijn/haar
haat.

Hoe kan ik voorkomen dat ook de dreiging van deze terreur jegens mij en
mijn geliefden blijft bestaan en welke garanties heb ik daarvoor?
Met wie heb ik hier van doen?

Please, help me!
Wie neemt mij in bescherming tegen een dergelijke redeloze vorm van
agressie?
Een radeloze burger...
"

> Hetzelfde dreigt nu weer te gebeuren.

We hebben een ander probleem te hanteren en op te lossen.

> Maar zodra enig denkwerk ontstaat, zodra iemand de vraag gaat stellen: hoe
> komt het, in welk verband gebeurt het, wat zijn de samenhangen, dan volgt
> er zwijgen of besmuikte afkeuring.

Kun jij me dan vertellen (100% zekerheid) wie (mede)verantwoordelijk
is/zijn voor de terreur?

Vooruitlopend:
En staat westerse imperialistische machtsuitoefening hier tegenover
niets ontziende heilige oorlogen?
Of geven we de democratische principes op en staan we toe dat
fanatiekelingen die wereld inwisselen voor een wereld vol van redeloze
terreur.
Moet ik naar de pijpen gaan dansen van een duivels regime?
En enkel omdat het democratische systeem (nog) niet alle doelstellingen
heeft gerealiseerd of kan hebben gerealiseerd?
Of omdat het democratische systeem door de andere partij wordt
geminacht?
De beperkingen van het systeem niet wil onderkennen en duidelijk wil
maken dat het met redeloze agressie wel kan?

> [...]
> wel het bewaren van de noodzakelijke afstand, opdat het zelfstandige
> kritische politieke waarnemen en denken optimaal blijven. Zo twijfel ik
> bijvoorbeeld thans aan veel "nieuws" uit de VS. Er móét immers iets
> gebeuren. De bevolking daar wacht wanhopig op actie, en een Bush móét wat
> laten zien. Een FBI móét heel snel een succesje boeken. Is die arrestatie
> van 10 arabieren hedenmorgen bijvoorbeeld werkelijk waar? Is er werkelijk
> zoveel bewijs tegen Bin Laden? Is er een directe link tussen Bin Laden en
> het Afghaanse regime? Mischien wel, maar ik wil wel eerst bewijzen zien.

Hoe wil je dat bereiken, op een moment dat die informatie ook van belang
kan zijn voor de "onzichtbare vijand"?
Of juist in het bestrijden van de "onzichtbare vijand"?
Overigens wil ook ik wel bewijzen zien, maar dan dat blijft een lastig
in te vullen probleem.
Het zal er wel komen, maar achteraf en kun je daar geloof aan hechten?

> Maar artikel vijf van het verdrag stamt uit de veertiger jaren
> van de vorige eeuw. Het richt zich op traditionaele oorlogen, op
> traditionele aanvallen.

Het dient nodig een update.

> Als NAVO-lid moeten we beseffen wat we doen als we
> ja zeggen tegen deze drie-musketiers-doctrine. Voor we het weten zijn we
> meegesleept in een conflict en een geweldsspiraal waar we niet meer uit
> terug kunnen.

Weet je zeker dat het daarvoor al niet te laat is?
Onderschat je hier de "onzichtbare vijand" niet?

> We zullen dus onze eigen waarden, normen en standaarden moeten toetsen aan
> de werkelijkheid van nu. De terroristen moeten vervolgd worden, zoals dat
> in een rechtsstaat behoort.

En wat als die niet worden uitgeleverd?

> Gerechtigheid boven alles. Daarover zullen
> weinigen van mening verschillen. Maar meedoen aan een onbezonnen,
> hysterische "vergeldingsactie" is iets heel anders, hoeveel "nieuws" ons
> ook die richting op probeert te bewegen.

Hoe wil je dat voorkomen?
Wat is daar voor nodig?

> D66: sta voor uw zaak. Blijf kritisch, houd afstand, bewaak de
> democratische grondregels en hoed u voor massahysterie en oorlogspropaganda.

Ik doe mijn best.

Henk Elegeert