Wees Kritisch, Blijf Denken

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Sep 14 11:18:43 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Geachte partijgenoten,

Hoe het u vergaat kan ik slechts gissen, maar het zal wel niet veel anders
zijn dan mijn situatie: steeds maar denken en denken: hoe is het in
godesnaam mogelijk. Waar zijn we in terecht gekomen. Ik droom erover en het
laat me geen moment met rust.

Elk flardje nieuws consumeer ik gretig, en alle informatie tracht ik te
passen in een breder plaatje dat maar niet volledig wil worden. De reacties
op deze lijst stellen me vooralsnog ietwat teleur. Ik heb behoefte aan
mede-denkers, mede-praters, mensen met wie ik gezamenlijk tot meer inzicht
kan komen.

Waar ik het meest bang voor ben bij D66 is het Kosovo-effect. Destijds ben
ik reusachtig geschrokken van de onkritische houding binnen deze partij
t.a.v. de NAVO. Elke twijfel aan de rechtvaardigheid van de bombardementen
werd gezien als een soort verraad aan de goede zaak. Waar uiteraard D66 óók
voor stond. Achteraf kunnen we in gemoede constateren hoe eenzijdig, zelfs
hoe dom zo'n serviele houding t.a.v. NATO-propaganda is geweest.

Hetzelfde dreigt nu weer te gebeuren. Het is thans correct om afschuw te
betuigen met het vreselijke dat zich in de VS heeft afgespeeld en nog
steeds afspeelt. De emotionele exclamaties zijn dan ook schering en inslag.
Maar zodra enig denkwerk ontstaat, zodra iemand de vraag gaat stellen: hoe
komt het, in welk verband gebeurt het, wat zijn de samenhangen, dan volgt
er zwijgen of besmuikte afkeuring. Vreekamp heeft een paar abjecte dingen
geroepen, maar hij trekt den bek wel open, en dat waardeer ik wel.

We zijn een partij die op de rand staat van instorten. Als we niet oppassen
krijgen we gigantisch op onze flikker bij de komende kamerverzkiezingen.
Dat ergert me, sterker nog, dat zou ik het liefst willen helpen voorkomen.
Maar met slaafsheid komen we er niet, als het gaat om kiezers te bereiken.
Alleen met een eigen, helder, gedurfd geluid kunnen we mensen bereiken.

Een van de dingen die we moeten doen is (weer) zelfstandig gaan denken in
de politiek. Los komen van de coalitiedwang, los komen van de propaganda
die in en door het "bondgenootschap" ontstaat. Dat betekent niet het zich
losmaken van coalitie of het zich afwenden van de NAVO, of van de VS, maar
wel het bewaren van de noodzakelijke afstand, opdat het zelfstandige
kritische politieke waarnemen en denken optimaal blijven. Zo twijfel ik
bijvoorbeeld thans aan veel "nieuws" uit de VS. Er móét immers iets
gebeuren. De bevolking daar wacht wanhopig op actie, en een Bush móét wat
laten zien. Een FBI móét heel snel een succesje boeken. Is die arrestatie
van 10 arabieren hedenmorgen bijvoorbeeld werkelijk waar? Is er werkelijk
zoveel bewijs tegen Bin Laden? Is er een directe link tussen Bin Laden en
het Afghaanse regime? Mischien wel, maar ik wil wel eerst bewijzen zien.

De NATO staten staan pal achter de VS. Eén voor allen, allen voor één.
Prachtig. Maar artikel vijf van het verdrag stamt uit de veertiger jaren
van de vorige eeuw. Het richt zich op traditionaele oorlogen, op
traditionele aanvallen. Als NAVO-lid moeten we beseffen wat we doen als we
ja zeggen tegen deze drie-musketiers-doctrine. Voor we het weten zijn we
meegesleept in een conflict en een geweldsspiraal waar we niet meer uit
terug kunnen. Nnederland wist neutraal te blijven gedurende WO I. Dat was
geen slechte politiek. Onze jongens zijn toen niet massaal afgeslacht in de
loopgraven.

We zullen dus onze eigen waarden, normen en standaarden moeten toetsen aan
de werkelijkheid van nu. De terroristen moeten vervolgd worden, zoals dat
in een rechtsstaat behoort. Gerechtigheid boven alles. Daarover zullen
weinigen van mening verschillen. Maar meedoen aan een onbezonnen,
hysterische "vergeldingsactie" is iets heel anders, hoeveel "nieuws" ons
ook die richting op probeert te bewegen.

D66: sta voor uw zaak. Blijf kritisch, houd afstand, bewaak de
democratische grondregels en hoed u voor massahysterie en oorlogspropaganda.

Ik heb gezegd.