[Re: [11 september]]

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Sep 12 16:36:31 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:22 12-09-2001 Wednesday, Mark Koek wrote:

>Wat het onderwerp van discussie betreft, ik moet zeggen dat, hoewel
>het inderdaad zo is dat Amerikaanse bombardementen in het verleden
>ook (veel) burgerslachtoffers hebben gemaakt, ik het toch wat
>smakeloos vind om daar vandaag de nadruk op te leggen. "Eigen schuld
>dikke bult" (dat impliceer je toch) is bepaald niet op z'n plaats.

Beste Mark,

Wie je adresseert met deze uitspraak geef je niet aan. Voor zover je de
opmerking aan mijn adres richt:  eigen schuld dikke bult is een
onacceptabele verplatting van mijn visie. Het gaat me om het klimaat van
Amerika-haat dat stap voor stap is opgebouwd sinds de Vietnam-oorlog. De VS
hebben te weinig ingezien hoe hoe dit proces verliep en verloopt. En hoe ze
er zelf stelselmatig aan hebben bijgedragen. Je kan dit hubris noemen. Op
z'n minst naiveteit. Haat kweekt haat, geweld kweekt geweld, en eens komt
geweld als een boemerang bij je terug. Ik zie dit als een van de grootste
fouten van het Amerikaanse buitenlandse beleid van de afgelopen jaren. De
VS heeft zich te lang en te veel als onkwetsbaar beschouwd. Wat gisteren
gebeurd is tart elk voorstellingsvermogen. Niets kan deze daad
rechtvaardigen. Het is één van de grootste misdaden tegen de menselijkheid
van de afgelopen jaren. Daar mag geen enkele twijfel over bestaan.
Tegelijkertijd moeten we verder kijken. Naar de oorzaken. Naar de motieven.
Naar de toekomst. Wanneer de VS nu bikkelhard in de tegenaanval gaat, en
het ziet er naar uit dat het gebeuren gaat, dan gaat de geweldsspiraal
gewoon verder. De spiraal die al jaren is opgebouwd en gisteren tot haar
weerzinwekkende hoogtepunt kwam. Als het antwoord van de VS  "oog om oog"
zal zijn, zoals Israël dat al tijden doet, en nu oproept het óók te doen
(Barak was wel héél helder op dit punt), dan zul je zien dat het "you' ve
seen nothing yet" van Reagan ook hier waar wordt. Dat komen we terecht in
een geheel nieuw type (wereld)oorlog: massaterreur tegen massaterreur,
waarbij onschuldige burgers het kanonnevlees vormen. Geen legers meer tegen
legers, maar mondiaal georganiseerde gewapende terreurbenden tegen geheim
opererende special forces en gerichte militaire operaties. Een fijne
toekomst voor mijn zoontje...

Kok heeft gelijk. We moeten als antwoord op deze tragedie onze beschaving,
en niet onze primitieve driften laten zien. En die beschaving is onder meer
gefundeerd op de christelijke waarden van onze maatschappij: trachten onze
vijanden lief te hebben en de andere wang toe te keren. Een schier
onmogelijke houding in deze periode. Toch is het de enige manier de
beschaving te redden van de barbarij.

Hein Westerouen van Meeteren

*Conflictbemiddeling/Mediation (NMI)
*Opleiding/Coaching