Vrije Westen in gevaar. De vijand is onder ons.

Hein W. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Sep 12 14:12:35 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Peter van de Wijngaart wrote:

> Voor het gemak vergeet je even dat
> de aanslagen nog niet zijn opgeeist en dat iedereen de aanslagen
> veroordeeld, waaronder de Palestijnse Staat, Iran en Libie.

Na Oklahoma weten we hoe makkelijk het is om als een Pavlov hond naar
 "De Arabieren" te wijzen. Timothy mcVeigh was een Amerikaanse jongen,
grootgebracht in een anti-government haatcultuur.
Haatcultuur. Dat is het sleutelwoord. De mensen die dit gedaan hebben
zijn verteerd en verblind door haat. Die haat is hen aangeleerd, of is
in hun leven ontstaan door eigen ervaringen. Hoe komt die haat tot
stand? Als we naar de geschiedenis van de afgelopen dertig jaar kijken,
dan bieden zich talloze mogelijkheden aan. Amerika heeft een bont
amalgaam van Amerika-haters gekweekt. Denk eens aan de pijn die nog
steeds in Vietman heerst. Denk eens aan aan de Latijns Amerikaanse
landen waarin met medeweten en goedkeuring, en soms met medewerking van
de VS hele generaties studenten, vakbondsleden en intellectuelen zijn
uitgeroeid (in de zogeheten vuile oorlogen tegen "subversieve"
elementen). Het leed dat daar is aangericht  is nog steeds actueel. Denk
ook eens aan Servië dat op instigatie van de VS is gebombardeerd door de
NAVO. Denk inderdaad ook aan het midden Oosten, waar Amerika een
merkwaardige rol heeft gespeeld en nog speelt (zoals het bewapenen van
de talibaan in hun strijd tegen de Russen). Denk daarbij ook aan Irak,
waar de Amerikanen hun gruwelijke bombardementen hebben gepleegd op
terugtrekkende Irakese soldaten op de "highway of Death". En dan kunnen
we Libië niet vergeten kin in deze opsomming. Denk tenslotte aan de
bonte stoet van anti-Amerikaanse verzetsgroepen in het kader van
anti-globalisme en no-logo-achtigen...

Als je het op een rijtje zet, dan is het onmogelijk één bron van deze
haat te pinpointen. Dus waarop kunnen de Amerikanen zich wreken, áls ze
zich al zouden moeten wreken (oog om oog). Is het ondenkbaar dat er een
of ander militant verband is gesmeed van de meest radicale delen van
deze lijst? Na gisteren is het ondenkbare denkbaar geworden.

De aanpak van dit terrorisme  probleem is m.i.  tweeledig: enerzijds de
harde en gerichte bestrijding van elke groepering die zich actief met
terrorisme bezig houdt. Dat zal de lijn Bush-bondgenoten zijn. Die lijn
is onvermijdelijk geworden. Maar de andere kant is minstens zo
belangrijk: de *bronnen* van de haat analyseren en trachten weg te
nemen. De oorzaken van de vernietigingslust bij terroristen opsporen en
aanpakken.

Zolang, bijvoorbeeld, de keiharde politiek van Israël van gewelddadige
vergelding in Palestina (oog om oog) doorgaat én gesteund wordt, door
zowel de VS als op afstand de EU, zolang zal het terrorisme zijn bronnen
houden.  Geweld leidt áltijd tot geweld. Omgekeerd: elk geweld, ook dat
gisteren, is het product van eerder geweld. De bron van het hele
probleem is het geweld als politiek middel. In die zin geloof ik nog
steeds in de Mahatma Ghandi.