UPC/KPN in vrije val: tijd voor noodplan ?

Eibert van de Streek streeke at IAE.NL
Thu Sep 6 21:30:23 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Henk,

Aan KPN is door de belastingbetaler wel flink verdiend, al had het meer
kunnen zijn, maar de belastingbetaler
heeft ook jaarlang gepeperde rekeningen van deze publieke monopolist
moeten slikken.
Bij de aandeelhouders ligt het genuanceerder, daar heb je winners en
verliezers maar dat is nu eenmaal
het spel op de beurs.
Zoals ik al eerder heb gezegd is met het aandelenkapitaal heel wat
investeringen gedaan, nuttige en onnuttige.
De overheid heeft helemaal geen geld voor deze investeringen.
Wat er nu aan de hand is bij KPN en UPC is niet uitzonderlijk, het is
bij veel andere communicatie
bedrijven niet veel anders - la maar rustig aan de markt over, laat de
overheid zich hier niet aan branden.

Dat "infrastruktuur" in handen moet zijn van de overheid is een puur
ideologisch getinte opmerking!

Zoals ik al eerder betoogd heb gaan de ontwikkelingen in vooral de
communicatie infrastruktuur
zo snel dat  er geen DE infrastruktuur meer bestaat voor TV en telefoon.
De private industrie
kan dit prima oplossen, ik vind het pure arrogantie dat de overheid het
beter kan.
Ik begrijp dat de weerstand tegen veranderingen groot is maar systemen
en strukturen van
vroeger hebben geen eeuwigheidswaarde. De kabel was in de jaren 70 een
zinnig overheids
initiatief en ook een zeer succesvolle maar kan nu prima op eigen benen
staan.
De overheid moet zich richten op bijv.milieu vriendelijke voedsel en
energie produktie maar
geen achterhoede gevecht gaan houden in het belang van gevestigde
partijen op kosten van
de belastingbetaler.
Het schrik voorbeeld is het huidige landbouwbeleid die met goede
bedoelingen is opgezet maar
een volledig uit de hand gelopen subsidie circus is geworden. Dit is een
zeer goed voorbeeld
hoe de technische ontwikkelingen systemen kunnen veranderen. De balans
tussen echte kosten
en subsidie is hier volledig zoek zodanig dat de boeren niet meer zonder
deze subsidie
kunnen en dat de overheid niet met subsidie kan stoppen zonder grote
sociale gevolgen.
Goed, ik begrijp dat er heel wat ambtenaren en politici hun brood
verdienen met dit circus,
want het is natuurlijk ontzettend boeiend om over de import van bananen
en de subsidie op
bieten te praten.

Mvg,

Eibert van de Streek