UPC/KPN in vrije val: tijd voor noodplan ?

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Tue Sep 4 15:58:54 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek <mark at koek.net> said:
>In geval 1 betaal ik niks, in geval 2 komt de politie aan de deur als
>ik m'n belastingen niet betaal. Voor mij geen lastige keuze.

In geval 1 betaal je meer voor diensten zoals UMTS omdat je leverancier
voor een stukje papier miljarden aan de overheid heeft betaald. Linksom of
rechtsom, er wordt door de overheid gewoon belasting geheven en gezien het
feit dat alles uiteindelijk door de consument betaald wordt en het hier
om tientallen, zo niet honderden miljarden gaat (GSM, UMTS, kabelnetten
en ga zo maar dor) geloof ik niet dat we effectief van lastenverlichting
kunnen spreken gedurende paars.

Blijft over de "marktwerking". Waar? De GSM tarieven (de enige
privatisering waar daadwerkelijk concurrentie is) gaan niet omlaag
want iedereen heeft zijn centjes aan mijnheer Zalm moeten overmaken om
niet over 5 jaar failliet te gaan. Ik zie verder geen marktwerking,
en trouwens: er is IMO geen verschil tussen een groot bedrijf en een
grote overheidsinstantie, beiden maken ze er doorgaans een zooitje van
en zijn aanstootgevend inefficient. Ik vind de belastingdienst doorgaans
klantvriendelijker dan de KPN...

Een genationaliseerde PTT kan overigens behoorlijk inefficient zijn
voordat al die miljarden voor een UMTS frequentie (die dan niet betaald
hadden hoeven worden) weer tenietgedaan zijn.

>Ik ben niet eens klant van UPC, en ik heb geen zin om dat via mijn
>loonstrookje te worden. Dat lijkt me toch niet zo heel moeilijk te
>begrijpen.

Ik ben wel klant van UPC, onvrijwillig, het kabelnet is kl*te (op
Nederland 1 krijg ik niet eens storingsvrij teletekst!) maar ondanks de
'vrije markt' heb ik geen alternatieve kabelaanbieder, dus ik ben hevig
aan het sparen voor een satellietontvanger en f*ck de gemeente als ze
lastig gaat doen over een 1.5 meter schotel op mijn dak.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B