Herstelbetaling terecht afgewezen

Raimond de Tempe Raimond.deTempe at KB.NL
Tue Sep 4 13:36:01 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

alhoewel ik inhoudelijk niets nieuws meer kan toevoegen na de
laatste reacties van Henk Vreekamp op dit onderwerp, onderken ik
toch dat de formulering van onze minister Van Boxtel op de
conferentie in Durban op mij als zwaar overmatig overkomt.

Het is natuurlijk een begrijpelijke zaak als men erkent dat er in het
verleden, zelfs het nabije verleden, op een wijze met mensen werd
omgesprongen, die wij sedert het verdrag van de mensenrechten als
uiterst ongewenst beschouwen - met inpliciet een steek in de
richting van al die onbekwame of onbewerktuigde regeringen in
allerlei verderafgelegen landen. Maar om schuld uit te gaan spreken
over toen - kom nou!

Moet ik mijzelf straks gaan beschuldigen en verontschuldigen omdat
er onder mijn bet-betovergrootouders - en daarvan hebben we er
allemaal een heel aantal - enkelen zijn, die zich schandalig hebben
gedragen jegens andere bet-betovergrootouders? Ik zit dan al ver in
de 19de eeuw, want mijn grootouders zijn in het begin van het vierde
kwart van de 19de eeuw geboren. Alle kans dus!
Ik ervaar dat niet meer als direct van mij. Uit een klein genealogisch
onderzoekje van jaren terug is gebleken dat alle sociale klassen -
uitgezonderd de adel, van de blauwe boekjes - vertegenwoordigd
waren, van deftige, maar niet rijke, handelsfamilies tot arme
gelukzoekers uit naburige Duitse vorstendommen. Wie moet nu dan
wie kritiseren?

Groet, /raimond de tempe

R.R. de Tempe
vakbondsconsulent ABVAKABO voor KB en NWO

p/a KB
Postbus 90407
2509 LK Den Haag

070 - 314 0 118