UPC/KPN in vrije val: tijd voor noodplan ?

Mon Sep 3 12:35:21 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Koek <mark.koek at STELVIO.NL>:
>Juist in een tijd als deze, waarin het met bedrijven als UPC en KPN
>niet goed gaat door strategisch onverstandige beslissingen, zie je
>het *voordeel* van privatisering.

 Ik begrijp hier dus niets van. Als de zaak gewoon gebleven was zoals
 het was (dus om diensten aan burgers te leveren) in plaats van gebruikt
 te worden voor zakkenvullerij en het aansmeren van onbenullige onzin
 (zowaar 'diensten' genoemd), dan zouden de huidige rampen dus nimmer
 hebben plaatsgevonden. We zien hier dus het *nadeel* van privatisering.

 Wat zou het voordeel zijn voor de burger van een failliessement van UPC
 of van de KPN ?

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL> reageerde op dezelfde opmerking met:
>Beter is het als D66 als sociaal-liberalen subiet haar ontwerp
>verkiezingsprogram aanpast en een hernationalisatie voorstelt van
>nutsbedrijven,

 Dat zou een goede zaak zijn (D66 komt toch met 7 zetels in de oppositie-
 banken, dus men kan zich een dergelijk standpunt best permiteren).
 Het ziet er naar uit dat KPN en/of UPC failliet zijn of dat er iets anders
 ernstigs met deze firma's gebeurt nog VOOR de verkiezingen - dus men kan
 zich de luxe permiteren om de komende maanden willekeurig welk standpunt
 in te nemen zonder voor de gevolgen daarvan te moeten opdraaien. Dus
 waarom niet een fatsoenlijk standpunt ingenomen ?

 Opnieuw Henk Vreekamp:
>Dat Tom de Graaf het nieuwe PvdA-program 'terugkeer naar oud-links' noemt,
>wijst op weinig nadenken.

 De PvdA wil (en gelijk heeft men) bij de verkiezingen zoveel mogelijk zetels
 binenhalen en dus moet men zich distancieren van het sociale beleid van
 Paars. Als D66 niet hetzelfde doet, dan worden het dus nog minder zetels dan
 de huidige 7. Te vrezen valt, dat D66 het beleid van de afgelopen jaren
 gaat verdedigen en zich opnieuw voor 'Paars' uitspreekt. Met als gevolg dat
 mensen weghollen naar of de VVD (als men het eens is met dit soort zaken)
 of naar de PvdA, Groen-Links en SP (als men het er niet mee eens is).

 Door zich te richten op een meer sociale inrichting van de samenleving
 verliest men weleenswaar toch aan de VVD maar de andere mensen houdt men
 weer vast. Wellicht worden het dan weer een zeteltje of 11, 12 -wie zal het
 zeggen ?