Vulgair-liberalisme

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Oct 30 07:40:28 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Spreeuwen,

Mevrouw Jorritsma is er zo een. En tot mijn droefenis Hein van Meeteren,
tegenkandidaat voor Thomas de Graaf, ook. Een vulgair-liberaal. Jorritsma is
daarbij ook nog een stalinistisch-kapitalist omdat zij de staat wenst te
gebruiken om de sociale collectiviteit op te heffen. Bij Van Meeteren blijft
het vooralsnog beperkt tot een individuele wens.

Hoe kom ik op de term vulgair-liberalisme? Wel, parallel aan de historische
logica welke Brinkhorst er oorspronkelijk toe bracht om het
agrarisch-industrieel complex (AIC parallel aan MIC, door president
Eisenhower bedacht militair industrieeel complex) een
stalinistisch-kapitalistisch complex te noemen, omdat de landbouwsector qua
lobby, handelspolitiek, en subsidie geheel met het Europese staatsapparaat
is verweven.

Hein vindt dat alles maar geprivatiseerd moet worden, al was het maar om de
bureaucratie en het ambtenarenleger organisatorisch en fyciek dwars te
zitten, te ontmachten. De parallel met het vulgair-materialistische en
vulgair-marxistische denken is gauw getrokken. Kern van deze gedachte is:
wanneer de arbeidersklasse alsmaar verpaupert, wanneer de sociale
klassekloven breder worden, zal op een gegeven moment automatisch een
revolutie plaatsgrijpen. De theoretische ruzies spitsen zich vervolgens toe
op het bemeten van het tijdstip waarop de omslag vermoedelijk plaatsvindt.
[Terzijde: in de sociale filosofie heet dit gebrek ook wel: voluntarisme.]

Hein is nog wat bescheiden, maar als'ie consequent doorstoomt, zal hij
ongewtijfeld het dogmatisch hoogtepunt bereiken waarop hij predikt dat
totale privatisering nodig is om de bureaucratie definitief de nek te
breken. Op zijn hemelbed treft hij dat de evenmin bescheiden Jorritsma.

Gevoegd met zijn pacifisme, is Hein helaas voor mij geen serieuze
tegenkandidaat voor De Graaf, hoe het mij ook spijt!

Maar ik lees hem graag...

Henk Vreekamp, Utrecht

P.S. Komt er nog een persbericht van ProgrammaCommissie of Partijbestuur
waar die voorspelde 2,5 procent economische groei tot werkelijke proporties
van 1-1,5 procent wordt teruggebracht, inclusief de reductie van enkele
verkiezingscadeautjes? Tot mijn genoegen kwam ik al tot een veel lager
groeipercentage nog voordat het CPB met een bijstelling kwam. Zo zie je
maar, sceptische pragmatici zijn veel geloofwaardiger...