kpn en de schulden (en het personeel)

Marc Enschede m.enschede at BOPPELANS.ORG
Mon Oct 29 16:15:11 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hi Raimond,

Hier even een reactie van een werknemer van KPN Mobile; ikke dus.

Wat betreft de aankoop van E-Plus:
Ook al zit ik misschien in de hoek waar de klappen vallen, blijf ik er toch
van overtuigt dat de aankoop van E-Plus (gezien de informatie die destijds
voorhanden was) een goede zet was. De overname was goed financierbaar uit
een beursgang van KPN Mobile. Als het inzakken van de Internet-fondsen een
half jaar later was begonnen had die introductie ook kunnen plaatsvinden en
was er nu geen pijn geweest. Ik weiger me dus neer te leggen bij al die
stuurlui aan de wal die met de kennis van nu maar blijven roepen dat het
verkeerd was.

De aankoop van UMTS-licenties:
Bedrijven met een GSM-licentie konden zich niet veroorloven geen
UMTS-licentie te kopen. Waarom? Simpel, vroeg of laat gaan je klanten er om
vragen. Zeker business-klanten waarvan KPN er zoveel heeft. Heb je die
licentie niet, dan ben je out-of-business. Bovendien lopen de GSM-licenties
af, ik geloof rond 2015. Heb je dan geen UMTS, dan heb je helemaal niets
meer. Dan kun je alle werknemers naar huis zenden.

De rol van de overheden:
Ik was en ben van mening dat de Europesche overheden verblind zijn geraakt
door de gang van zaken in de telecom sector en daarna collectief de kippen
met de gouden eieren hebben geslacht. Dom, dom, dom...
Betreft dit alleen KPN? Nee, ook bedrijven die geen E-Plus achtige aankopen
hebben gedaan (France Telecom, Brittisch Telecom, Deutsches Telecom) zitten
in hetzelfde schuitje. Allen hebben alle goud in moeten leveren.
Wat rest Europa? Onze telecom-industrie was in de jaren '80 en '90
toonaangevend. De samenwerking tussen producenten, operators en overheid met
het vastleggen van standaarden als GSM hebben de rest van de wereld het
nakijken gegeven. De GSM-standaard is wereldwijd geadopteerd en ook markten
die voorheen andere standaarden hadden gekozen, zoals de Amerikanen, gaan nu
schoorvoetend over naar GSM. Ze noemen het nu alleen PCS1900, maar het is
precies hetzelfde. Europa had in de telecom dezelfde wereldwijde dominantie
als de Amerikanen in de computermarkt.
Nu hebben de Europesche telecombedrijven zeker 5 tot 10 jaar nodig om weer
op krachten te komen. De voorsprong zal dan overgenomen zijn door anderen,
bijv. door de Japanners met I-Mode. Dat is nog het meest positieve scenario.
Het negatieve scenario is dat er dan geen grote telecom-industrie meer zal
zijn; wij zijn dan zetbaasjes geworden van Amerikanen en Japanners.

Kortom... ik ben van mening dat de Europesche overheden met hun
licentie-veilingen een prima lippendienst hebben bewezen aan de
niet-Europesche telecomgiganten.

mvg,
Marc.