Mogelijk wel openheid in Leeuwarden

Arjan Stoffels chimera at WANADOO.NL
Thu Oct 25 23:41:17 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk, lijsters,

Zou het wellicht zo kunnen zijn, dat onze vertegenwoordiger in de raad van
Leeuwarden het razend druk heeft op dit moment.... met uitleggen? Zou het
wellicht kunnen dat hij totaal niet op deze lijst zit? Want op de BVmail lijst
heeft hij nl. al wel een (uitgebreide) reactie gegeven (de 23e al). En als je de
tekst van de overeenkomst ziet (vandaag min of meer vrijgegeven), zijn het
eerder de journalisten die er weer een bende van hebben gemaakt en alle nuances
aan de zijlijn hebben gesmeten. Hieronder een deel van de eerste (!) reactie van
Maurice Hoogeveen, fractievoorzitter D66 Leeuwarden zoals gestuurd naar de
BVmail lijst.

KNIP
1. er is geen sprake van een zwijgplicht en als die er al zou zijn dan zou ik
mij daaraan niet gebonden voelen.
2. de burgemeester vertrekt niet vanwege een grote zaak die het daglicht niet
kan verdragen of een andere concrete aanleiding. Er is sprake van een algemeen
beeld van haar functioneren dat binnen de gegeven omstandigheden niet aan de
verwachtingen voldoet. Wij hebben juist niet op die ene grote zaak willen
wachten.
3. het proces om een burgemeester te bewegen tot vertrek is een lastige. Doordat
we nog altijd geen gekozen burgemeester hebben met bijbehorende rechtspositie
heb je in dit land ruwweg twee varianten. Zeg maar de varian Spa(h)r van der
Hoek in Middelburg met bijbehorende langdurige straatvechterij of de weg van het
minnelijk overleg. Omdat er geen sprake is van een groete zaak die aan de kaak
gesteld moet worden en omdat het ook voor de persoon in kwestie pijnlijk is dat
de conclusie is dat haar algemene functioneren onvoldoende is hebben wij gekozen
voor die tweede weg. Wij hadden geen zin in een langdurige bestuurscrisis. Bij
het minnelijk overleg hoort ook dat partijen elkaar niet nodeloos beschadigen.
4. D66 staat een gekozen burgemeester voor. Bovendien pleit onze kamerfractie
voor een verandering in de rechtspositie van burgemeesters waardoor deze net als
andere politieke ambtsdragers een vaste niet onderhandelbare wachtgeldregeling
krijgen. De kwestie in Leeuwarden toont het gelijk van D66 op deze punten maar
weer eens aan.
5. op korte termijn zal op verzoek van alle fractievoorzitters een openbare
raadsvergadering over deze kwestie worden gehouden.
KNIP

Met vriendelijk groet,
Arjan Stoffels