Terrorisme-paragraaf D66-programma

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Oct 24 23:13:07 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

Ik ben het gedeeltelijk met je analyse eens. Actie roept reactie op.
Terrorisme ontstaat niet voor niets. Toch twee kanttekeningen om enige
abstracte, absolute aannames te ontzenuwen:

1. Het concept 'wereldmacht' wordt steeds vertaald in een sfeer van de
moloch die niks leert van de geschiedenis. Dat noem ik dom
anti-Amerikanisme. In concrete gevallen zijn de USA beslist imperialistisch
(geweest) sinds 1850, vanaf de bezetting van het Mexicaanse Texas, de
Spaans-Amerikaanse oorlog rond Cuba, de mariniers in de Dominicaanse
Republiek, de Filippijnen tot en met zoiets kleins maar dramatisch als
Granada. Het is duidelijk de vraag of een grootmacht de reflexiviteit kan
opbrengen om te leren van de eigen ervaringen en de inlandse intelligentsia.
Maar je mag er niet vooraf van uitgaan dat de USA niks leren van de eigen
fouten, zie Vietnam. Zo'n aanname is even abstract en dom als de bewering
dat *de* islam een stel baardige terroristen en vrouwenhaters zijn.

2. Een groot deel van de commentaren en politieke ideeen blijkt een
worsteling te zijn met het concept dat legers na 1989 voortaan moeten dienen
als 'wereldpolitie'. Ik denk dat dit concept nog slecht is uitgewerkt bij de
oorlogsministeries en met name in de publieke opinie, en daarmee bij de
slippendragers in politieke partijen. Op kleine schaal zie je dat het
klassieke legerconcept van Israel vrij machteloos staat tegenover de
oorlogvoering door machtelozen. Huizen buldozeren (Palestina) en bombarderen
van vermeende 'militaire' complexen (Somalie, Soedan, Irak, Afganistan) zijn
middelen uit een conventionele oorlogsvoering, en hebben geen of geen
gewenst effect. Anti-terreur acties toedelen aan commando's vormt slechts
een bescheiden actie. Mogelijk bestaan de meest effectieve
anti-terreurmaatregelen uit een combinatie van het massaal omkopen van arme
mensen als informant voor de inlichtingendienst (Palestina, Israel),
massieve matching van computerbestanden (Engeland richting IRA, Duitsland
richting RAF, Spanje richting ETA), en het killen van leiders of het omkopen
van staatshoofden (in geval UCK in Macedonie, het laten transporteren van
Milosevitsj naar Den Haag).

Dat 'wereldpolitie'-concept blijft echter een lachertje zolang UNO of NATO
(of Afrikaanse en Aziatische varianten) niet 'automatisch' optreden. Dan heb
je eigenlijk ook geen recht om de USA aan te klagen als enige wereldmacht.
Dan is het gezeur dat eigen falen moet verhullen. Zie maar het feit dat de
VS vrijwel steeds op enigerlei wijze het initiatief moesten nemen in de
Joegeslavische kwestie.

In dit verband is het gezwalk van premier Kok na 11 september veelzeggend.
Het Nederlandse leger is verder een zooitje, met een generaal per 500
manschappen, en een kolonel per 80-100. Het lijkt potdorie Latijns-Amerika
wel in de 19e eeuw, met caudillos in kolonelsuniform die elk hun eigen
stadje beheren.

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

At 09:15 24-10-01 +0200, you wrote:
> [...]
> de duim te kunnen houden.

> De burgerrechten zullen net ze veel geschonden worden als -in het kader van
> de 'Oorlog tegen het terrorisme' nodig wordt geacht. Kijk maar naar de
> Westelijke Jordaanoever en de Strook van Gaza. Wat zijn daar de burger-
> rechten van de Palestijnen ? De burgerrechten zullen simpelweg worden opge-
> schort, en men zal een toestand creeeren waarin een terugkeer 'onwenselijk'
> wordt geacht.
>
> Kijk maar eens hoe paranoide die politici nu al zijn - men is tot zo'n

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66