kandidaat lijsttrekkers

Sun Oct 21 10:15:03 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark_giebels at hotmail.com> schreef over het lijsttrekkerschap:
>De lijsttrekker van D66 is de meest positiebepalende en gezichtsbepalende
>persoon binnen de partij. Voor mij betekent dat, dat serieuze
>kandidaat-lijsttrekkers slechts die personen zijn die voldoende bekendheid
>hebben opgebouwd in de partij.

 Is dat wel zo (trouwens, het gaat toch om het gezicht naar BUITEN) ?

 Het zou een verdedigbaar standpunt zijn te stellen (eisen) dat elk kamerlid,
 dat herkozen wil worden, automatisch kandidaat-lijsttrekker is zodat de
 leden ook daadwerkelijk een lijsttrekker kunnen KIEZEN op basis van de
 prestaties van de zittende kamerleden.

 Nu is dat niet het geval. Het devies luidt: kies de Graaf (nog mazzel dat
 er twee buitenstaanders meedingen, anders zou het helemaal droevig zijn)
 en da's weinig democratisch. Nu bestaat de kans dat de Graaf na een verkie-
 zingsdebakel (hetgeen niet onwaarschijnlijk is) terugtreedt en dat Dittrich
 hem opvolgt. Maar daar heeft dan geen lid zich over kunnen uitspreken.

 Nu is het zo dat Borst feitelijk partijleider (lijstrekker) was en dat de
 Graaf het stokje automatisch overneemt alsof hij het al had. Eigenlijk is
 dat heel raar.

>Zowel als persoon als wat betreft zijn of haar ideeen. Dat is dan ook de
>belangrijkste reden waarom binnen D66 de lijsttrekker wordt gekozen door het
>congres in een open proces.

 Dat houdt in dat de hoogste op de lijst (meeste stemmen, dus niet onmogelijk
 de meest positiebepalende en gezichtsbepalende persoon) niet perse de lijst-
 trekker wordt. Waardoor er een tegenspraak ontstaat met het gestelde.

 Oftewel: ik denk dat er heel wat mensen zijn die het niet eens zijn met de
 koers van de Graaf - maar die hebben nu dus geen stem. Die stemmen dus met
 de voeten of wachten wanhopig af of het ooit beter wordt.

 Wat is daar voor democratisch aan ?