kandidaat lijsttrekkers

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Oct 20 20:20:39 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 02:50 20-10-2001 Saturday, Mark Giebels wrote:

>De lijsttrekker van D66 is de meest positiebepalende en gezichtsbepalende
>persoon binnen de partij. Voor mij betekent dat, dat serieuze
>kandidaat-lijsttrekkers slechts die personen zijn die voldoende bekendheid
>hebben opgebouwd in de partij.

Voor een deel heb je gelijk, voor een deel bestrijd ik je visie. De
lijsttreker is namelijk degene die ten aanzien de van *kiezer* het meest
gezichtsbepalend is. De *kiezer* geeft de doorslag. De kiezer bepaalt of
D66 nog doorgaat als serieuze partij of niet. Als in de peilingen d66 terug
is gelopen naar zes of zeven zetels, dan zal de vraag niet vermeden kunnen
worden: zitten we op koers? Door een kandidaatstelling wil ik die vraag
partijbreed aan de orde stellen. Daarna mag iedereen in D66 weer overgaan
tot de orde van de dag. En als die vraag als niet relevant wordt gezien, of
een kandidaatstelling naast Thom de Graaf als zinloos, dan kiest iedereen
toch de vanzelsprekende kandidaat.

>Zowel als persoon als wat betreft zijn of haar ideeen. Dat is dan ook de
>belangrijkste reden waarom binnen D66 de lijsttrekker wordt gekozen door
>het congres in een open proces.

Ja, dat is een mooie procedure, en ik vroeg me af of eromheen nog enigi
faciliteit bestaat.

>Daarmee is niet gezegd dat de kandidaat lijsttrekkers uit de fractie-,
>bewindspersonen- of oudgediendenkoker moeten komen. Mocht er een persoon
>(liefst gesteund door een groep leden) zijn die het niet eens is met het
>gevoerde beleid van de huidige partijtop, dan moet er binnen een
>democratische partij als D66 de ruimte gecreerd worden om daar partijbreed
>over te discussieren. Zoals Opschudding dat enige tijd geleden heeft gedaan.

En zich redelijk teleurgesteld weer heeft teruggetrokken. Waarom eigenlijk?

>Iets anders is het als er kandidaat-lijsttrekkers zijn die zonder enige
>'voor-campagne' plotseling opduiken. Inderdaad is dat procedureel mogelijk,
>maar dat wil niet zeggen dat het verstandig is.

Moge dit zo zijn, dan nog is de vraag naar hoe verstandig het is niet
meteen te beantwoorden. Ik geeft toe dat de kansen voor zo'n kandidaat niet
bijster groot zijn, maar is dat een criterium? Het pure feit dat  er twee
andere kandidaten zijn, hoe onbekend of onzichtbaar ze ook zijn of waren,
doet er niets aan af dat het mooi is als er een verkiezing plaatsvindt. Ook
al staat de uitkomst al practisch vast.

Maar vergeet niet: ik richt me tot primair tot de kiezer. De kiezer die
massaal aan het weglopen is bij D66. Daarvoor vraag ik steun bij
partijgenoten, want zo is dat geregeld, intern en extern.

>Het wil m.i. ook niet zeggen dat het Landelijk Bestuur dan plotseling alle
>registers moet opentrekken om de achterstand die deze kandidaten hebben op
>de huidige 'partijleider' in te
>laten halen. Waarom niet vorig jaar al bekend gemaakt dat je je wilde
>kandideren voor het lijsttrekkerschap?

Omdat ik dat toen helemaal niet wilde.

>Sorry hoor, maar als je gezien de korte tijd die je nog hebt voor je
>campagne niet eens dit soort acties wilt ondernemen (iets wat doodnormaal
>is voor kandidaten voor de TK) dan kun je beter je kandidatuur vandaag al
>intrekken.

Excuses, ik was niet duidelijk. In een campagne doe je alles eraan om
kiezers te werven. Als team. Natuurlijk zeg ik daar volledig ja tegen. Ik
heb het echter over de stijl van verkiezingen intern: op 17 november. Graag
wil ik inhoudelijk in debat. De koers ter discussie stellen. Niet alleen
voor mij als poppetje opkomen, alsof het om een privé-belangetje gaat.
Democratie, sociaal-liberalisme, de democratische vrijzinnigheid: dat zijn
de zaken waarvoor ik op wil komen. Maar de Brinkman-shuffle-way is niet
mí'j'n stijl.

>Heb je al afdelingen en regio's bezocht om je kandidatuur uit te
>leggen? Of ben je dat ook niet van plan?

Eerlijk gezegd: daar heb ik een beetje hulp bij nodig.