Nobelprijs naar anti-multicult

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Oct 11 17:50:37 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Thuiskomend  hoor ik dat de Trinidaadse schrijver, zoon van een Indiase
hindoe, Naipaul de Nobelprijs voor de literatuur heeft gekregen. Prima.
Naipaul is bij uitstek de man die alle multicult aan de kaak stelde, het
huichelachtige van de etnisering van tegenstellingen belachelijk maakte en
maakt. Verder is het wel zo plezierig dat Naipaul ook helder schrijft, en
niet zo gekunsteld als de Engelse hindoe Rhusdie. Hij behoort tot de
schrijvers waarbij ik regelmatig in de lach schiet.

Ook gister was ik zeer aangenaam verrast omdat de informatie-econoom
Stiglitz de economie-Nobelprijs gaat delen. Hij is niet alleen de man die
het fenomeen van de informatie-voorsprong bij onderhandelingen operationeel
maakte, maar hij stapte vorig jaar ook uit de Wereldbank die slaafs het
inhumane structureel-aanpassings-programma van de IMF bleef volgen. Kortom,
een kritische mondialist en anti-neoliberaal.

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

P.S. De mail lezend merk ik dat iemand protesteert tegen het noemen van
terroristennamen. De vier behoren tot het illegaal geldwisselaarscircuit. De
terrorist Sebastien Guy Jrome Poirier (Vletstraat 65 B i.p.v. 656) is maatje
van de reeds bekende Tunesische terrorist Nizar Trabelsi. Poirier zit nu
vast met de neven Radouan en Tarik Lakhal, zo las ik in de ochtendbladen.
Allen eind twintiger, begin dertiger, en volgens de normen van Bin Laden in
principe te oud voor actieve zelfmoord (15-25 jaar). Het financiele Umfeld
van Al Quida lijkt me wegens het internationale netwerk inderdaad een target.

Wat mij opvalt is dat de bladen pas over de terroristen zijn gaan schrijven
nadat het gewone volk via internet wist wie het waren.

Verder zou ik tegen jurrristen willen zeggen dat ze met hun gestuntel niet
het rechtsgevoel moeten ondermijnen. Beter ware het als deze beroepsgroep,
net als de welzijnswerkers in de jaren tachtig, een stapje terug doen (of
meer) bij hun infiltratie in het staatsapparaat.

----