(fwd) Ebate GPV/RPF-jongeren: ChristenUnie verkiezingsprogramma 02/06

Ramon Barends (D66) r_barendsd66 at HOTMAIL.COM
Thu Oct 11 17:05:02 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat moet er gebeuren met de studiefinanciering?
Frank Visser

Reageren?
http://www.ebate.nl/objects/ubb/Forum1/HTML/000065.html

In het nieuwe verkiezingsprogramma van de ChristenUnie (concept) staat dat
de financiering van het hoger onderwijs efficiënter moet worden
georganiseerd. Hier ben ik het helemaal mee eens. Vervolgens staat er
echter dat hiertoe de basisbeurs moet worden afgeschaft en gelijktijdig de
hoogte van het collegegeld aanzienlijk moet worden verlaagd. Dat is de
wereld op zijn kop! De basisbeurs bevat immers niet alleen een bijdrage in
de studiekosten, maar heeft ook een sociaal deel, de kosten voor
levensonderhoud.

Van belang is het feit dat de basisbeurs (of beter gezegd: basisbedrag
prestatiebeurs) afhankelijk is van de woonsituatie. Een uitwonende student
krijgt aanzienlijk meer dan een thuiswonende student. Als de beurs dus wordt
afgeschaft dan is dit zeer nadelig voor uitwonende studenten. De totale
basisbeurs is voor hen bovendien ook nog eens hoger dan het huidige
collegegeld! Waarschijnlijk wordt bedoeld dat de basisbeurs moet worden
afgeschaft voor wat betreft het bedrag dat elke student krijgt (momenteel
zo’n 150 gulden per maand), onder gelijktijdige verlaging van het
collegegeld, maar dit staat er niet.

Zo´n maatregel kan efficiënt zijn om het rondpompen van geld te voorkomen,
maar heeft dit niet ongewenste neveneffecten? Vaak wordt het collegegeld,
wat 1x per jaar betaald moet worden, nog betaald door de ouders van de
student en krijgt de student de basisbeurs (hard nodig voor het
levensonderhoud als je op kamers woont!). Door deze bedragen tegen elkaar
weg te strepen zouden sommige studenten er wel eens op achteruit kunnen gaan
doordat hun ouders niet meer het collegegeld betalen. Kortom: kunnen we het
niet beter houden zoals het nu is?

Ik vraag mij af wat ik na uitvoering van het afschaffen van de basisbeurs
aan moet met het standpunt dat de temponormen opnieuw moeten worden
ingevoerd. Op zich is dat geen slecht idee, maar hoe kun je een beurs
omzetten in een lening als er geen beurs meer is, zoals bij thuiswonende
studenten? Worden er dan studieboetes ingevoerd? Natuurlijk is er nog wel
een inkomensafhankelijke (aanvullende) beurs, maar is het eerlijk de ene
student wel en de ander niet op te zadelen met de gevolgen van een trage
studie?

De ChristenUnie heeft een goed bericht voor diegenen die afhankelijk zijn
van een aanvullende beurs en die afkomstig zijn uit een groot gezin. Omdat
deze gezinnen vaak te maken hebben met veel financiële lasten, moet de beurs
afhankelijk zijn van het aantal studerende kinderen binnen het gezin.
Opvallend is dat bij de uitwerking van dit punt in de concrete actiepunten
het woord studerende is weggevallen. Dat maakt nogal een verschil dus één
van beide teksten zal moeten worden aangepast.

Tenslotte moet er gekeken worden naar de toekomst van de OV-studentenkaart,
die immers deel uitmaakt van de beurs. Helaas trof ik hierover niets aan in
het verkiezingsprogramma. Er is wat voor te zeggen om de grenzen van de
huidige week- en weekendkaart wat op te rekken zodat weekendkaart houders
ook nog op maandagochtend kunnen afreizen naar hun studiestad en
vrijdagmiddag eerder dan 19.00 kunnen vertrekken en weekkaarthouders niet op
vrijdag in de problemen komen omdat ze niet meer voor 19.00 uur thuis kunnen
komen.

Ik hoop dat er nog eens goed wordt gekeken naar de paragraaf hoger
onderwijs van het verkiezingsprogramma. Het ontwerpen van een goed systeem
van studiefinanciering is erg moeilijk en we zitten vlak voor een grote
verandering, maar het is daarom des te belangrijker dat de standpunten
duidelijk zijn en niet voor meerdere interpretaties vatbaar.

Reageren?
http://www.ebate.nl/objects/ubb/Forum1/HTML/000065.html

Reacties op verkiezingsprogramma
Redactie Ebate

De periode tussen het verschijnen van het verkiezingsprogramma van de
ChristenUnie en het vaststellen van het verkiezingsprogramma is te kort om
alle onderwerpen in Ebate aan de orde te stellen. Daarom hieronder wat korte
stellingen naar aanleiding van het verkiezingsprogramma. Wij hopen dat deze
aanzetten tot debat. REAGEER op www.ebate.nl. (en op de D66lijst, RB)

De ChristenUnie wil de staatsschuld voortvarend aflossen, maar dit is geen
doel in zichzelf. Bij een overschot van meer dan 1,25 % BBP mag dit ook
geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld onderwijs, zorg en veiligheid.

Stelling: Door de staatsschuld snel af te lossen worden de rentelasten
lager en kunnen we ook meer investeren. Het is goed om bij een overschot
van meer dan 1,25% nog steeds minimaal de helft te besteden aan aflossing
van de staatsschuld en ook als er geen overschot is te streven naar een
trendmatige verlaging van de staatsschuld.

Met de uitbreiding van de Europese Unie ontstaan er vragen over de
organisatie structuur van de unie. Het verkiezingsprogramma pleit voor één
commissaris in de Europese Commissie per land.

Stelling: Hoe meer commissarissen hoe meer onwerkbaar het wordt. Een
commissaris is weliswaar belangrijk voor de herkenbaarheid maar de EC is
niet een Europese regering. Het is strikt genomen een ambtelijke commissie.
Beter is het om groepen landen een commissaris te laten rouleren
bijvoorbeeld Belgie, Nederland en Luxemburg 2 commissarissen) zodat het
huidige aantal commissarissen (20) het maximum blijft. De grote landen
zullen dan wel 1 commissaris moeten inleveren.

Citaat: "Sportbeoefening is belangrijk voor het welzijn van mensen en voor
versterking van de sociale samenhang in de samenleving. In een samenleving
waarin velen een zittend bestaan hebben en die uitnodigt tot passieve
recreatie, is het goed sportbeoefening te stimuleren, in het bijzonder voor
jongeren. Samenwerking tussen scholen en sportclubs wordt daartoe bevorderd.
Aangezien profsport in hoge mate een commercieel bedrijf is, verdienen
beroepssporters geen ondersteuning van overheidswege. De overheid investeert
niet in nationale of internationale records, maar in het welzijn van zoveel
mogelijk mensen. Daar komt bij dat veel profsport zich dikwijls vooral op
zondagen afspeelt en aanzet tot sportverdwazing. Sportbeoefening moet een
gezonde zaak blijven."

Stelling: Sport mag inderdaad niet ontaarden in sportverdwazing. Feit is
echter ook dat door de successen van bijvoorbeeld Inge de Bruin op de
Olympische spelen veel meer mensen zijn gaan zwemmen. Voorbeelden
stimuleren! Er moet daarom een onderscheid gemaakt worden tussen
profsporters en profsportorganisaties. Voetbalclubs verdienen inderdaad
geen subsidie. Zij moeten hun stadions zelf kunnen betalen en als er extra
beveiliging nodig is dan moet dit betaald worden uit een toeslag op de
toegangskaartjes. Daar hoeft de samenleving niet voor op te draaien.
Nationale teams dienen echter wel voldoende faciliteiten te hebben en mogen
worden ondersteund.

Tot zover.

Download MSN Explorer gratis van http://explorer.msn.nl/intl.asp