NS: de auto voor treinreizigers

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Mon Oct 8 08:42:11 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jawel hoor, je kunt in Nederland het woord OV of Auto niet laten vallen zonder
dat er direct een felle strijd losbrandt tussen voor en tegenstanders.
Laat één ding duidelijk zijn: Nederland (en met name de Randstad) lijdt aan een
verkeersinfarct. We zitten kennelijk met z'n allen liever in ons eigen koekblik
in de file dan als sardientjes in een stampvolle trein.
De hele huidige situatie bij NS is maar weer het bewijs van de stelling dat je
nutsbedrijven niet moet privatiseren (Net als KPN, UPC en NUON trouwens).
In Engeland zijn ze ook al wijzer geworden, getuige het volgende artikel uit
het Financieele Dagblad vandaag:

*** Britse Railtrack komt terug in staatshanden
Railtrack, de beheerder van de Britse spoorlijnen, komt weer in staatshanden.
Dat heeft minister Stephen Byers van transport zondag bekendgemaakt. Een Britse
rechtbank gaf gisteravond toestemming voor surseance van betaling voor het
verliesgevende bedrijf.

Railtrack kwam zes jaar geleden, onder de Conservatieve premier John Major, in
particuliere handen. De Britse spoorwegen gelden sindsdien als een van de
slechtst functionerende bedrijven van Groot-Brittannië. De renationalisatie van
Railtrack betekent een ommezwaai van de Britse regering.

De regering wil het verliesgevende bedrijf nu omvormen tot een non-
profitinstelling, waarbij de winst wordt geïnvesteerd en niet wordt uitgekeerd
aan de aandeelhouders.

=====

Ernst Debets
Zaanstad
(Die overigens dagelijks de dupe is van de rotzooi bij de NS)