Toulouse/Enschede

E.W.Ertmann & C. Rutsen e.w.ertmann at HOME.NL
Thu Oct 4 18:55:17 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek schreef:

> En als er een woonwijk om een fabriek wordt heengebouwd moet de
> fabriek weg omdat de verzekering onbetaalbaar wordt. In de planning
> van de wijk zal dit wel aan de orde worden gesteld en worden
> meegewogen, want het eenvoudigweg negeren van het probleem a la
> Enschede is dan niet mogelijk.

Graag zou ik, als inwoner van Enschede, er op willen wijzen dat in het geval
van het rampgebied hier het grootste deel van de woonwijk er al stond voordat
er een vuurwerkhandel ontstond. Deze woonwijk behoorde namelijk bij cq stond
rond een textielfabriek, waarbij het grootste gevaar bestond uit bewegende
delen van de stoommachines en de ketel zelf. Door het verdwijnen van de
textielindustrie kwamen deze industrieterreinen vrij voor allerlei kleine
bedrijven (waaronder een vuurwerkbedrijf).
Een ander geval doet zich voor aan de andere kant van de stad, bij het
inmiddels uitgekochte bedrijf van Haarman (de vuurwerkhandelaar die voor de
televisie verklaarde dat hij het wel aandurfde om in zijn loods een kampvuur
aan te steken door alle veiligheidsmaatregelen). Enschede was in het kader
van de beroemde vierde nota extra aan het uitbreiden richting de firma
Haarman. Deze heeft hier bezwaar tegen aangetekend (heb ik overigens niet
gecontroleerd, het zijn uitspraken van Haarman in de media), of in ieder
geval laten weten dat die bebouwing misschien niet zo verstandig zou zijn.
Uiteraard waren mans c.s. van mening dat dit wel mee zou vallen. Ruw wakker
geschud hebben ze nu een bedrijf, dat in principe op veilige afstand van
vrijwel elke bewoning (met uitzondering van een woonwagenkamp dat door
Haarman regelmatig van vuurwerk werd voorzien), voor vele miljoenen uit
moeten kopen.....

Met vriendelijke groet
Eric Willem Ertmann