Orgaandonatie: ontvanger centraal, niet de donor

Wed Nov 28 09:02:17 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Mark Giebels <mark_giebels at HOTMAIL.COM>:
>1) Alleen het CDA en Marc-Alexander Fluks denken dat familiebeslissingen
>volgens het liberalisme abject zijn.

 Beste Mark, ik heb het helemaal niet over dergelijke zaken gehad, jij
 komt er steeds mee aanzetten (nu weer met het liberalisme, wat heeft
 dat met het onderwerp te maken, bestaan er dan liberale en christen-demo-
 cratische nieren ?). Ik merkte slechts op dat het enige dat terzake doet,
 je EIGEN beslissing is. En dus een beslissing bij het LEVEN, dat is een
 beslissing NU.

 Jij wenst de zaak uit te stellen tot na je dood, hebt het over 'de ver-
 antwoordelijkheid van de burger' maar vervolgens schuif je je eigen
 verantwoordelijkheid af op je vrouw (misschien gaat die wel eerder dood
 dan jij, betekent dat dan dat meer dan de helft van de mensheid in die
 gedachtengang nooit donor kan zijn ?).

 Het probleem voor wie op een transplantatie zit te wachten is dat teveel
 mensen net als JIJ de verantwoordelijkheid voor de ANDER (niet voor JE-
 ZELF, dat zit -ongetwijfeld- wel goed) uit de weg gaan. Ook JIJ bent nu
 heel erg bezig met JEZELF, maar juist bij een onderwerp als dit gaat het
 helemaal niet om JOU (laat staan om wat JOUW vrouw -nota bene na JOUW
 dood- doet), het gaat om een ANDER. Het gaat zelfs om welk offer JIJ
 THANS bereid bent te brengen voor IEMAND die JIJ in 't geheel niet kent !

 Mijn voorstel ergert je omdat JOUW kans op een transplantatie (in JOUW
 ogen, dan) nihil wordt (misschien heb JIJ nooit een transpantatie nodig)
 maar het gaat niet om wat JIJ OOIT nodig hebt, het gaat erom wat ANDEREN
 NU nodig hebben ! Mocht dat 'ooit' voor JOU ook het 'nu' worden (ik hoop
 het niet voor je), dan wil JIJ ook dat ANDEREN, in wat dan het 'nu' zal
 zijn, een beslissing genomen hebben die voor JOU levensreddend kan zijn.
 Dan wil JIJ niet dat ZIJ zich OP DAT MOMENT verschuilen achter hun vrouw,
 want dat betekent dat JIJ eerder komt te overlijden dan ZIJ.

 Waarom zijn dit soort dingen tegenwoordig zo moeilijk te begrijpen ?
 Ik weet het: de 'tijdgeest', de 'calculerende bureger' -leg iemand tegen-
 woordig de betekenis van het woord 'empathie' maar eens uit-, maar droe-
 vig is het wel.

 Mark G.:
>Einde discussie.

 Na je dood praten we verder.