Wat te doen als rechts populair is?

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Tue Nov 27 23:40:54 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Eibert van de Streek <streeke at iae.nl>
>Jouw commentaar geeft nou het aan waar het mis gaat met D66.
>D66 heeft 4 jaar de kans gehad met minister Borst om de operationele
>problemen in de zorg aan te pakken. Dat is haar totaal niet gelukt. Dat
>heeft
>niets te maken met radicale democratisering!

8 jaar zelfs. Je hebt het over een minister in een paarse coalitie waarin
D66 voor een meerderheid niet eens nodig was de laatste 4 jaar. Dankzij D66
is er in het regeerakkoord van 1998 overigens flink geinvesteerd in de zorg.
Leg de verkiezingsprogramma's van D66, PvdA en VVD uit 1998 maar eens naast
elkaar. Daarnaast wordt de noodzaak voor een omslag naar een vraaggestuurd
stelsel nog niet zolang politiek-breed gedragen. 4 jaar geleden werden
wachtlijsten vooral gezien als noodzakelijke rem op de zorgkosten.

>De overige punten, 47 t/m 59, gaan vnl over nieuwe, eigenlijk al zeer oude,
>wensen. Maar het lijkt me verstandig om terughoudend te zijn met nieuw
>beleid tav de zorg.

Lijkt me niet. Zo'n beetje iedereen is het er over eens dat de
aanbodgestuurde organisatie van de zorg HET probleem is. Dat heeft ook de
centralistische sturing tot gevolg, waarin de burger bijna niets te
vertellen heeft. Punt 51 (samen met de andere punten 47 t/m 52) is dan ook
een erg belangrijke uitspraak in het programma. Rechtstreeks afgeleid van
een eerdere congresuitspraak overigens.

Nog langer wachten met de broodnodige vernieuwing van het zorgstelsel is
funest. We zijn al een aantal jaren te laat.

>Deze beleidsdrang is nog erger bij het onderwijs. Ik stel voor om
>Zoetermeer de komende 4 jaar te sluiten en volledig te contreren op de
>rit zetten van het onderwijs en alleen nieuwe beleid met wetten te
>ontwikkelen
>indien dat ten dienste staat van de operationele problemen.

Het lijkt me verstandiger de lijn van toenemende beleidsvrijheid voor de
scholen zelf te volgen. Zij weten het beste waar de prioriteiten moeten
liggen.

>Hoe je het dan wel moet aanpakken? Misschien gewoon een crisis manager
>uit het bedrijfsleven als minister voor zorg, onderwijs en justitie?
>De ervaring met Wijers was overigens zeer goed, kunnen we daar iets mee?

Zou leuk zijn als D66 de ministers voor zorg, onderwijs en justitie krijgt
in het volgende kabinet. Hoeveel zetels heb je daarvoor nodig?

Groeten,
Mark