Orgaandonatie: ontvanger centraal, niet de donor

Sun Nov 18 08:29:48 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder:

 Henk Elegeert <hmje at home.nl> oordeelde (zonder onderbouwing, helaas):
>Volstrekte onzin.

 Voor wie tegen transplantatie is, is zoiets uiteraard onzin. Maar het gaat
 er -in welke regeling dan ook- om dat mensen, die op een transplantatie
 zitten te wachten, geholpen worden. Vandaar mijn opmerking.

 In de ideale situatie (bezien vanuit het perspectief van de voorstanders)
 komt iedereen voor transplantatie in aanmerking en is iedereen donor. In
 dat geval wordt de kans dat er een donor gevonden kan worden voor iemand
 immers geoptimaliseerd. Enfin, met dat laatste zal iedereen het wel mee
 eens zijn, zelfs de tegenstanders.

 Maar we hebben nu eenmaal geen situatie die ideaal is (integendeel, daar
 gaat het allemaal juist om). Het enige dat men dan kan doen, is de kans
 op een geschikte donor voor een subgroep van het Nederlandse volk optimaal
 te maken. En dat is de subgroep waarin -wederom- iedereen donor is en
 iedereen (potentieel) ontvanger. Ik zie niet in wat daar zo onzinnig aan
 is.
 Vervolgens kan iedereen tot die subgroep toetreden (zeg dat men onder de
 18 automatisch voor transplantatie in aanmerking komt en daarna bijtijds
 een keus zal moeten aangeven).

 Het is duidelijk dat dit het enige is dat werkt. In elk geval is het het
 enige voorstel waarin de ontvanger centraal staat, niet de donor. Het hui-
 dige systeem werkt niet maar ook het andere systeem (wie bezwaar maakt,
 moet dat tijdig aangeven) werkt doet dat niet, ook al werkt het beter dan
 wat er nu is.
 Het alternatief voor het huidige systeem is tevens weinig democratisch:
 niemand zou het pikken als men een brief krijgt waarin staat dat er de
 volgende week -ongevraagd- nieuwe meubeltjes worden afgeleverd waarvoor
 betaald moet worden, tenzij men daar tijdig vanaf ziet. Waarom in de
 gezondheidszorg dan wel een dergelijke constructie (die daarnaast dus ook
 niet werkt ?

 Door de ontvanger centraal te stellen, worden alle bezwaren ondervangen.
 En daar gaat het toch om ?