Olga in de bocht

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Nov 9 11:03:21 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Arno,

Ik begrijp dat je assistent bent in Den Haag. Uit jouw verhaal begrijp ik
dat de kranten die ik lees Scheltema in essentie juist hebben geciteerd. Ik
vind vooral de achterliggende gedachte verwerpelijk - het in oorsprong naar
tolerantie strevende cultuurrelatisvisme is nu verworden tot een elitair
machtsinstrument om immigranten steeds en bij herhaling te portretteren als
bijzonder, met de suggestie van 'achterlijk' of 'outsider'.

Dat D66 meeloopt in dit ondemocratisch gedoe, stelt mij zeer teleur. Terecht
besteden de kranten aandacht aan deze nieuwe lijn van een kleine partij,
uitgevoerd met taktieken als opmerkingen, kamervragen en gesprekken met de
reactionairste groepen onder de migranten. Is dit alles een gevolg van
niet-nadenken of is het boze opzet?

Verder zou ik graag wel eens horen van onderzoeksrapporten die stellen dat
migranten veelal de politie weer zo snel mogelijk verlaten wegens de
onvriendelijke bedrijfscultuur. Volgens mij is dat hooguit een deelwaarheid
die voor alle agenten geldt (de achter functionalisme verstopte eeuwige
hierarchie).
1. Ik ken gevallen die tijdens persoonlijke problemen uitstekend worden
opgevangen.
2. Verlaten velen de politie juist niet omdat ze op 'hun' etnische groep
worden 'gezet', een groep die een heel andere opvatting over politie
koestert: als een autoritair en corrupt orgaan net als in het 'thuisland'
dat hen zo wordt aangeprezen als cultuurmodel? Kortom, zou de
'cultuurbotsing' niet eerder liggen in het tijdens de politieopleiding
aangeleerde rollenpatroon en de idee bij migranten over politie, de externe
cultuur dus? Of is de suggestie alleen al soms niet politiek-correct? Niks
foute bedrijfscultuur dus, maar vervreemding van de etniciteit door hun
functioneren op zich.
3. Zouden uit de migratie geselecteerde agenten bij navraag uit onzekerheid
over de eigen rol niet als makkelijkste oplossing het voorgekauwde,
politiek-correcte antwoord geven? Ik ben bang van wel. Daarmee reproduceren
zij dan wel het in wezen hegemonistische machtsdenken dat rond het
multiculturalistische denken zweeft. Maar dat kun je als minder-machtigen
haast niet aanrekenen.

Dat D66 voor haar apartheidspleidooi de wijnfles als metafoor neemt (niet de
pastei, het bespoten fruit etc., wat anderen al te berde brachten!), zal
inderdaad wel haar historie zijn, het journalistencafe.

Henk Vreekamp, Utrecht