israel-palestina

D66 Groningen D66 at RAAD.GRONINGEN.NL
Tue May 29 14:38:26 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dit onderwerp aansnijden in Europa is nog lastiger dan in Nederland. Toch
heeft Lousewies van der Laan al wel enkele pogingen gedaan, maar een
tweemansfractie heeft natuurlijk niet zo veel in te brengen.
In Nederland bestaat een beetje hetzelfde probleem. Hoewel D66 niet de enige
partij is die een kritische houding aanneemt ten opzichte van het conflict
en dus ook ten opzichte van Israel en  hoewel ze niet de enige partij is die
voor een grotere rol voor Europa pleit (PvdA en Groen Links staan ook aan
die kant), is er absoluut geen kamermeerderheid te krijgen. De VVD, het CDA
en de kleine "christelijke" partijen (ik zet dit zeer bewust tussen
aanhalingstekens, want je moest eens weten wat een naastenliefde ze weten te
tonen wanneer het om Palestijnen gaat) zijn over het algemeen niet voor meer
inmenging van Europa in het conflict en bovendien bekijken ze het conflict
nog steeds met een pro-israelische blik. En deze partijen samen hebben een
kamermeerderheid. Van Aartsen houdt zich volgens mij verder ook niet erg
veel bezig met het conflict en ik geloof niet dat hij erg positief staat
tegenover een grotere rol voor Europa.
Het enige dat D66 in deze situatie zou kunnen doen, is simpelweg de aandacht
vestigen op het conflict en dat blijven doen, totdat andere partijen in
Nederland en Europa van gedachten veranderen.
Praten over een eindoplossing is prima, maar dat zal dan toch echt wel met
de Israeliers en de Palestijnen zelf moeten gebeuren. Anders krijg je een
compromis waar niemand of in ieder geval niet iedereen achter staat, zodat
je na een paar jaar een derde Intifadah hebt.
Dat Arafat een dictator is, is natuurlijk waar, maar vergeet niet dat hij
jarenlang mede door buitenlandse (westerse) krachten in het zadel is
gehouden (terwijl er wel degelijk tegenbewegingen bestaan binnen de
Palestijnse samenleving). Maar dat het Palestijnse volk word
vertegenwoordigd door een dictator betekent natuurlijk niet dat de
ongelukkige situatie waarin de Palestijnen zich bevinden dan maar vergeten
moet worden (dit geldt trouwens gedeeltelijk ook wel voor de Israeliers).
Kiezen voor een tweestatenoplossing lijkt op dit moment het meest logische,
maar vergeet niet dat een groot gedeelte (en vooral zeer snel groeiend
percentage) van de bevolking in Israel al Palestijn is en dat een
aanzienlijk deel van de bevolking in de Palestijnse gebieden (door de
nederzettingen) Joods is. Wat dat betreft, wanneer je het praktisch bekijkt,
is een binationale staat een veel betere oplossing. Hoewel dit wellicht
totaal onmogelijk lijkt, zul je met een tweestatenoplossing steeds weer
tegen bepaalde problemen oplopen (Palestijnen in Israel en Joden in
Palestina, maar ook problemen met water).

Hermien Lankhorst