Waar staat D66?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri May 25 22:21:50 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters, spreeuwen, nachtegalen,

Ook het opiniestuk van Bert Bakker gelezen in De Volkskrant van heden, 'Wie
het CDA progressief noemt heeft veel fantasie' (p.7)?

Mooi stukje, zeker als je een regeringscombinatie van PvdA/CDA/GL hooguit
centrum-links, eerder nog centrum-rechts durft te noemen. En dat doet Bert.

Twee opvallende passages in het stuk laten echter de inhoudelijke positie
van D66 zelf onbesproken, dan wel vaag.

1.     Voor D66 zijn eigen keuzes maken 'wezenlijk': 'Daarbij is
gemeenschapszin een voorwaarde voor een humane samenleving, maar juist ook
gemeenschapszin is in de kern een individuele waarde - wie hem niet beleeft,
kan er niet van bovenaf toe worden gedwongen - noch door de overheid noch
door kerk'.

2.     De PvdA streeft nadrukkelijk naar meer ruimte voor de overheid: 'En
toch is dat waar de PvdA kennelijk weer naartoe wil. Geen woord over de
mensen meer te zeggen geven - niet in het openbaar bestuur, niet in hun
eigen leven. Noch over een gezondheidszorg waarin mensen zelf hun dokter
kiezen'.

Mijn kritiek. Wat sociaal-liberalisme zelf is of zou moeten zijn komt
ondanks de als contrast bedoelde passages in het stuk nauwelijks uit de
verf. Kijk, elke partij, behalve de streng christelijke, zal zeggen dat'ie
gemeenschapszin plus individuele vrijheid nastreeft. Wat anders is haast
taboe. Bert had kunnen scoren door hier enkele dingen concreter aan te geven:

- wat beschouw je als collectieve sectoren, onderworpen aan collectief regime?
- wat beschouw je als individuele zaken, onderworpen aan algemene regels?
- wat zie je als individuele handeling waarmee de overheid helemaal niks te
maken heeft?
- wat is pragmatisme en wat zijn haar ethische grenzen?

Kijk, dan maak je duidelijk wat de plaats van D66 is. Nu is het een beetje
biljart over drie banden: via kritiek op PvdA en GL het CDA in de hoek
stoten. Prima hoor! Maar het CDA is, behalve in de nog steeds zwaar
gesubsidieerde landbouwsector en de Rabobank, geen machtsfactor meer als
toen Hans van Mierlo haar uit de 80-jarige regeringsmacht stootte. Zonder
duidelijkheid op de vier door mij genoemde vragen lijkt het er meer op dat
D66 GL en CDA als gelijkvloerse concurrenten ziet. En dat is nu juist de
soort burgerlijke partijpolitiek waartegen D66 oorspronkelijk is opgericht!

Persoonlijk heb ik ook zo mijn twijfels als ik recent op lokaal en regionaal
vlak merk dat democratisering en bestuurshervoming niet of nauwelijks leeft
binnen D66 zelf en haar gekozen vertegenwoordigers. Afgezien nog van hun
ranzige standpunten rond burgemeesters en staatshoofdenfamilies...

Henk Vreekamp, Utrecht