onbetrouwbaarheid van Borst

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu May 24 05:02:01 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Gerard,

Ik heb het altijd al dom gevonden, dat Els Borst voor een tweede keer het
departement van volksgezondheid wilde hebben. Meer door de wol geverfde
politici als Annemarie Jorritsma (het lastige departement van Verkeer voor
Economische Zaken) en Jozias van Aartsen (het lastige departement van
Landbouw voor Buitenlandse Zaken, waar je bijna niets mis mee kan doen,
ofschoon het hem toch al keer op keer lukt, maar hij was ook geen echte
politicus, maar S.G., een topambtenaar), waren verstandiger. Els bleef iets
houden van ik ben een vakvrouw, ik kom uit die wereld, ben huisarts geweest,
heb een ziekenhuis geleid en nog zo wat, ik ben het meisje van Hans van
Mierlo, dus ik kan dat managen. Zonder nadenken keerde ze er terug. Dat had
ze niet moeten doen. Zelfs een visionair (alhoewel?) als Hans Simons werd er
helemaal afgebrand, en ik was blij dat hij zich weer terug trok tot
wethouder van een grote stad, en nu toch weer ergens in die grote
lappendeken van gezondheidszorg terugkomt (of ik daar blij mee ben, moet ik
nog even afwachten).

Zoals de gezondheidszorg nu in Nederland is georganiseerd, is dat niet te
managen. Niet door een door de wol geverfd politicus, en al helemaal niet
door ons meisje van Hans.  Eigenlijk hebben we iemand op dat departement
nodig, die de woorden van wijlen Nico Scheepmaker ter harte neemt: Als je op
zoek bent naar een schat, blijf dan niet tot in het oneindige doorgraven  in
hetzelfde gat, maar steek je spa dan eens ergens anders in de grond. Ik ben
ook benieuwd, wie in het volgend kabinet bereid is deze portefeuille op zich
te nemen. Ik vermoed dat Hans Oudkerk van de PvdA ijdel genoeg is, maar
voorspel nu al, dat hij ook tegen de onmogelijke grenzen oploopt.

De gezondheidszorg (en nu spreek ik ook even uit mijn eigen ervaring van nu
bijna 3 jaar, dat ik er af en toe als zogenaamd patiënt mee te maken heb) is
1) een grote lappendeken, waarvan de lappen volstrekt niet met elkaar
overeenstemmen, 2) bestaat uit een combinatie van overheidsbemoeienis,
polderland en een beetje marktwerking, zodanig, dat een ieder zich achter
een ander kan verschuilen (en daarom wil ik Els ook niet onbetrouwbaar
noemen) en 3) wordt volstrekt hybride en niet transparant gefinancierd. Een
telefonische verlenging van mijn medicijnenrecept kost mij f 20,40 (en als
ik daarmee boven de f 1.500 eigen risico ben, kan ik het declareren bij mijn
ziektekostenverzekeraar, die ieder jaar mijn premie aanzienlijk verhoogt, en
ook het bedrag van eigen risico), en ik vind dat snel verdient voor een
gesprek van een halve minuut en een brieffie (2 minuten?) plus handtekening
van mijn huisarts. En toch staken ze, omdat ze te weinig krijgen, van de
Overheid (die hen toch de nodige miljoenen extra in het vooruitzicht heeft
gesteld), en nu weer van de ziektekostenverzekeraars (dus mijn premie gaat
volgend jaar weer in de lucht, plus mijn eigen risico).

Bij het ziekenhuis, waar ik af en toe voor controle langs moet, wordt mij
ieder keer weer zeer duidelijk gemaakt, dat gezondheid iets is, waar een
sterfelijk mens zich niet tegenaan mag bemoeien, dat vereist een hoge mate
van medische kennis, die ik als leek toch niet kan bevatten, en dat kost
geld, en wachttijden op een afspraak van twee uur (ik word geboekt om 09.40
en word om 11.40 bij de internist geroepen voor een gesprekje van tien
minuten), dat hoort zo. Als ik om 10.10 wegloop en tegen een nagelvijlende
secretaresse (ze zal ongetwijfeld een mooie medische kwalificatie hebben)
zeg, dat ze maar een nieuwe afspraak moeten maken, omdat ik ook nog wel eens
moet werken, wordt afgestraft met gezondheidsdreigementen (dat zwaard van
damocles blijft toch boven je hangen) en schrappen uit de boeken van de
internist, die in die tien minuten vervolgens eigenlijk alleen klaagt over
zijn eigen werkdruk en me op het hart drukt, vooral toch die medicijnen
tegen mijn hoge bloeddruk te blijven slikken. Dat houdt zichzelf dus in
stand.

Ik vind, Gerard, Els dus niet onbetrouwbaar, maar D66 heeft inderdaad een
grote blunder begaan, om haar in 1998 op dat departement te handhaven (ook
al steun ik haar in de pil van Drion en alle vraagstukken, waarbij de
eindverantwoordelijkheid bij de mens zelf ligt). Ik denk dat ze op defensie
betere dingen had kunnen doen, om maar iets te noemen.

Goede hemelvaart (maar keer wel weer terug),

Tjerk