beetje dom

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Fri May 18 18:33:04 CEST 2001

Remko,

Jij doet niets fout, de ambtenaartjes van IND, door allerlei achterlijke
regeltjes gebonden, doen van alles fout.
Inderdaad klassejustitie als ik hoor dat mijn schoonzus (ook uit Argentinie
net als mw. Z.) hemel en aarde heeft moeten bewegen, geholpen door mijn
broer om ueberhaupt een verblijfsvergunning te krijgen in Nederland en
daarna nog 3 jaar wachten voordat ze de Nederlandse nationaliteit kon
krijgen. Nee, dan ga je op z'n minst denken aan voorkeusbehandelingen van de
IND, of niet soms?
Overigens, er is zelfs al in "Schengen" verband zeer veel mis.
Ik heb hier in de laatste paar jaren meerdere voorbeelden over gehad in mijn
eigen werkkring:
Inwoners van de EU-Schengen landen moeten ook een verblijfsvergunning
aanvragen. Hoezo vrij verkeer van personen, goederen en diensten?
Mijn chef heeft de Belgische nationaliteit, werkt al sinds November 2000 bij
ons en heeft direct bij zijn indiensttreding een verblijfsvergunning
aangevraagd. Pas vorige week kon hij z'n verblijfsvergunning ophalen! Zitten
we nu teveel werk te creeren door al die andere Schengen burgers op dezelfde
manier te behandelen als niet-EU vreemdelingen?
Dat kan toch veel eenvoudiger:
Stel alle nationaliteiten van de Schengen landen qua procedure gelijk met
Nederlanders, dus als je naar Nederland verhuisd wegens werk, gewoon even
met je paspoort naar de plaatselijke burgelijke stand, formuliertje invullen
en klaar is Kees.
Dus geen IND, geen vreemdelingenpolitie etc. dan krijgen die instanties meer
tijd om te doen waar ze echt voor zijn:
Niet-EU (Schengen) nationaliteiten beoordelen op mogelijk verlenen van
verblijfsvergunning.
Je zult zien, dat als dit gedaan wordt, door vermindering van de werkdruk de
procedures veel minder tijd in beslag gaan nemen!
Misschien iets om in de 2e kamer aan te kaarten (Boris, lees je mee?)

Ernst Debets/ Zaanstad