Onthullende multicult

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Tue May 15 11:58:38 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc-Alexander Fluks schreef:

> Net zoals de tegenstanders van abortus dikwijls voor de
> doodstraf zijn, zo zijn de ophemelaars van de
> homoseksualiteit tevens voor het aanzwengelen van de
> immigratie. Zelf begrijp ik dit soort combinaties
> van standpunten niet, maar feit is nu eenmaal dat een
> en ander placht samen te gaan.

De tweede constatering laat ik voor jouw rekening (zelf vind ik hem
onzin), maar de eerste combinatie is echt zo vreemd niet voor wie
sterk in de augustijns-christelijke denktraditie staat. Ze is
bijvoorbeeld goed in overeenstemming met het denken van de uiterst
christelijke proto-liberaal Locke, voor wie het leven, en de rest van
de schepping, een geschenk is van God aan de mens. Een beetje 'Dutch
treat' wel, dat geschenk, want dat het geschenk van God komt houdt
tevens in dat hij ons verplicht 1) er van gebruik te maken op een
manier die hem welgevallig is (wat vervolgens weer valt af te lezen
uit de schepping zelf, namelijk dat wat wij van nature prettig vinden
is in principe goed in de ogen van God); en 2) het te behouden. Dat
tweede punt (behoud van het door God gegeven leven) hangt niet alleen
samen met het "rentmeesterschap" dat ten grondslag ligt aan de
opvattingen van christelijke partijen over milieubeleid, maar ook met
het anti-abortusstandpunt van de meer fundamentalistische onder hen
(wat in de tijd van Locke natuurlijk nog geen issue was). Locke stelt
zelf al dat in het uiterste geval het doden van criminelen wel in
overeenstemming is met onze verplichtingen aan God, omdat die
criminelen immers het leven en de door God gewilde orde bedreigen. Een
foetus doet dat natuurlijk niet, vandaar dat abortus niet mag.

Natuurlijk kun je uitgaande van de twee "Lockeaanse" verplichtingen
hierboven ook tot heel andere standpunten komen dan die van de moderne
christen-fundamentalisten. Moderne liberalen (al dan niet pragmatisch)
baseren er bijvoorbeeld óók een heel groot deel van hun
waarde-opvattingen op. Waar je uiteindelijk op uit komt heeft dan ook
niet zoveel te maken met logisch redeneren, maar (ook in jouw geval)
meer met in welke traditie je staat.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*