Verklaring Maxima

jan van reusel reusel at PI.BE
Sat Mar 31 17:00:36 CEST 2001

ernst,
lieve lijsters,

natuurlijk was de uitzending geregisseerd, wat dacht je dàn, dat men alles vrijelijk zou kunnen laten gebeuren?
het gaat hier immers niet om zomaar een huwelijk, maar om een verbintenis van de troonopvolger,
wat alleen daarom al formele konsekwenties heeft voor het staatsbestel...

dat gedoe brengt met zich mee dat alles politiek moet voorgekauwd worden, en dus ook de verklaring
van maxima waarin ze zich distantieert van de dictatuur van videla én van de rol van haar vader daarin.

of de verklaring van maxima erg persoonlijk gemeend is doet hier niet terzake, vermoed ik.
het staatsbelang vereist dat ze een dergelijke verklaring af moet leggen.
we kunnen alleen vermoeden of hopen dat maxima ook meent wat ze daar zei.

de vader van alexander, claus, heeft vóór zijn huwelijk ook een dergelijke verklaring over zijn eigen verleden
en zijn vaderland moeten afleggen.
deze prins-gemaal heeft zich na zijn huwelijk ontpopt als iemand met het hart op de juiste plaats.
ik bedoel dat je je zonder veel moeite minder aangename figuren zou kunnen voorstellen in die hoedanigheid.

tegen de monarchie zijn hoeft volgens mij niet te betekenen dat je per se een hekel zou moeten hebben
aan elk lid van het koninklijk huis.
republikein zijn houdt evenmin in dat je een fan moet zijn van iedere (gekozen) president.

jan van reusel
eisden-maasmechelen
  ----- Original Message -----
  From: Ernst Debets
  To: Maillist D66
  Sent: Saturday, March 31, 2001 9:34 AM
  Subject: Verklaring Maxima

  Gisteravond op televisie de verklaring van Maxima gezien waarin zij afstand nam van het Videla regime.
  Ik kon mij niet aan de indruk onttrekken dat deze verklaring qua tekst door Beatrix zelf opgesteld was ofwel dat de RVD daarbij een grote vinger in de pap had...
  Hadden jullie dat gevoel ook?

  Ernst Debets