NRC-artikel stemmen per Internet

Leon Kuunders leon.kuunders at NEDSECURE.NL
Fri Mar 30 16:25:35 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Laten we eens even doorschieten en de inspanning tot nul terugbrengen. Denk je
> dat de kwaliteit van de keuzes die gemaakt worden beter wordt?

De kwaliteit van de keuzes is niet het issue hier (daarbij denk ik dat het een beetje vreemd is om mensen op de "kwaliteit" van hun
stemgedrag te beoordelen, lijkt me weinig democratisch Cees). De essentie van deze discussie gaat over het inzetten van ICT voor het
bereiken van een steeds grotere groep van kiezers die de gang naar het stembureau niet (kunnen) nemen.

> Een van de grote problemen waar ik als democraat mee worstel is dat iedereen
> het over de rechten van de kiezer heeft, maar niemand het over de plichten van
> de kiezer. Die discussie wordt vaak snel onder tafel geschoffeld, maar ik vind

Dat is nou het grondbeginsel van het nederlandse kiesrecht. Het is een _recht_ en geen _plicht_.

> Laten we als democraten eens wat meer tijd besteden aan het nadenken over hoe
> je de kiezer kan "opvoeden", hoe je de maatschappij zo kan inrichten dat het
> deelnemen aan politiek op alle lagen weer de moeite waard wordt.

In een maatschappij die voor een steeds groter gedeelte draait op het maken en verwerken van informatie is de inzet van ICT
onmisbaar. De sturing vanuit het kabinet schiet daarbij ernstig tekort. Het eenvoudiger inzichtelijk maken van het bestuur van deze
prachtige democratie zal het vertrouwen van de kiezer in de politiek vergroten. Betrokkenheid is daar een logisch gevolg van. En de
gang naar de stembus uiteindelijk sneller gemaakt.

> Laat dat alsjeblieft aan de amerikanen over, die hebben het harder nodig dan
> wij. Wijzigen van procedures is oppervlakkig geknutsel aan een politiek
> bestel dat niet meer bij de huidige maatschappij past.

Tsja, vooruitgang zit hem niet alleen in het uitvinden van nieuwe zaken maar in het beter benutten van hetgeen je al hebt. Het
nederlandse politieke bestel hoeft niet op de schop. De mogelijkheid om daar aktief dan wel passief aan deel te nemen moet worden
vergroot. En dat is nou net waar hem de kneep zit.

Leon