Veestapel: FMDV

Thu Mar 22 10:34:49 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>:
>Gisteravond zag ik B&W-tv op Ned-3 met een prominente rol voor Ter Veer: hij
>maakte de internationale positie van Brinkhorst duidelijk. Hij probeert
>zonder steun nog van zelfs Groene landbouwministers - zoals die veelbezongen
>kittige Duitse! - de inenting tegen Hoof and Mouth Disease er door te
>krijgen bij de EU.

 Zolang men het FMDV (Foot and Mouth Disease Virus) ermee buiten de nationale
 deur houdt, kan ik nog wel enig begrip opbrengen voor het afmaken van een deel
 van de veestapel. Maar nu dat buiten de deur houden niet gelukt is (kwestie
 van pech, lijkt me), snap ik dus niet waarom die aan geldzucht lijdende
 Euro-fanatici de veeboeren blijven verbieden hun beesten afdoende te vaccine-
 ren. Nu moet dat allemaal weer illegaal gebeuren... en waarom toch ?

 Laat de veeboeren die wensen te vaccineren dat doen en degenen die dat niet
 willen... wel die doen het dan toch gewoon niet ?

 Even op Internet gekeken. FMDV, behorende tot familie der Picornavirussen
 (pico=klein, rna=RNA, uiteraard), genus Aphthovirus, werd als zodanig
 door Loeffler en Frosch in 1898 werd onderkend. De huidige epidemie behoort
 tot het variant Pan-asiatische serotype O. Zie:
    http://www.iah.bbsrc.ac.uk/virus/picornaviridae/SequenceDatabase/FMDV/FMDV-O.htm
  Wie een plaatje van de onheils-brenger wil zien:
    http://www-micro.msb.le.ac.uk/335/335pics/FMDV.jpg

 Mensen kunnen de ziekte ook krijgen (incubatietijd 2-6 dagen en een weekje
 ziek -maar de kans dat men ziek wordt is gering). De British Medical Journal
 heeft hier zojuist, op 10 maart 2001, over gepubliceerd. Zie:
    http://www.bmj.com/cgi/content/full/322/7286/565

 Marc Flus, Amsterdam