Positie Brinkhorst en Ter Veer

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Mar 21 10:46:06 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Ik heb het al eerder opgemerkt: telkens als het serieus en spannend wordt,
zwijgt deze lijst. Komt ook wel doordat de communicatie van bovenaf -
ondanks de incidentele inspanningen van Bert Bakker - gering is. Lees ik
iets over een motie met GL voor een gecombineerd Natuur-offensief. Gut, heb
ik wat gemist? Terwijl ik voor Mark Koek, zo las ik ter voorbereiding in
mijn archief, toch zo'n eenzijdige 'ecofascist' zou zijn! Niet fanaat genoeg
zeker?!

Dat opnieuw op de agenda zetten van het milieu lijkt me een dringende zaak
om al dat gemiereneuk over wel-niet vervoersverbod van slachtdieren te
voorkomen, althans in een ruimer verband te bezien.

Gisteravond zag ik B&W-tv op Ned-3 met een prominente rol voor Ter Veer: hij
maakte de internationale positie van Brinkhorst duidelijk. Hij probeert
zonder steun nog van zelfs Groene landbouwministers - zoals die veelbezongen
kittige Duitse! - de inenting tegen Hoof and Mouth Disease er door te
krijgen bij de EU. Die wil echter liever honderdduizenden beesten
brandofferen dan de export te verliezen naar de USA en Japan. Waar blijven
types als Rosenmoller nu? Is er eens een kans tot iets minder grootschaliger
veeteelt, durft'ie niet eens Frau Kunast an zu rufen.

Ter Veer heeft mij zijn faux pas inzake koehandel met landbouwgiffen
enigszins doen vergeten. Ga zo door. Het wreekt zich nu wel dat D66 vol zit
met jurrristen, internetgekken, netwerkers om niet, parttime spionnen e.d.
Weinig echte vaklui dus, meer beheerstypes. Zo krijgt Brinkhorst weinig
ondersteunend debat vanuit zijn partij. En zo kunnen geleerden als Entzinger
alsmaar onverwachte dingen kraaien over migranten. Om maar iets te noemen.

Een scherpe koffie verder,

Henk Vreekamp, Utrecht