Populisme: overgang of vernieuwing?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Mar 15 10:21:53 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ernst,

Dat het alleen maar een protestbeweging is, vind ik toch wat kort door de
bocht. Ze doen immers mee aan verkiezingen. Je doelt mogelijk op feit dat
hen slechts kort leven is beschoren. Ik weet dat niet zo, Nagel en Westbroek
komen uit politieke milieus als VARA en PvdA. De sociaal-democratie kan in
al haar verscheidenheid best nog een lang leven leiden.

Je tweede argument, de Hollandsche Volkschaard ('beroepskankeraars'), geldt
misschien voor sjacherijnige (ex)protestanten en hun Heidensche Nazaten die
zich alom hebben verspreid over de Geldersche, Friesche en Randstedelijke
drijvende Veenen. Maar zoals je weet, veranderen de demografie en het
landschap nogal. Niet alles hoeft zo af te lopen als met de
bejaardenpartijen enz.

Kortom, ik volg alles wel serieus.

Henk V.
----------
At 06:02 14-03-01 -0500, you wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Henk,
>
>Leefbaar X zijn in mijn ogen protestbewegingen, geen politieke partijen.
Zij staan alleen maar in negatieve zin over allerlei onderwerpen te zeuren,
zonder met goede alternatieven te komen.
>Zo ontstaat het idee dat zij alleen maar tegen zijn om het "tegen zijn".
Dit is inderdaad erg populistisch. Het is in Nederland heel makkelijk om als
je roept: "ik ben tegen!" een gedeelte van de bevolking op je hand te
krijgen. Wij zijn nu eenmaal beroepskankeraars....

>Ernst Debets

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66