gezin, normen en ongelijkheid

Raimond de Tempe Raimond.deTempe at KB.NL
Tue Mar 13 16:24:35 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko,

het antwoord is heel eenvoudig. De mensen, die jij bedoelt, vinden
zichzelf - en Ons Soort Mensen - nu eenmaal horen op een
bepaalde plaats van de maatschappelijke ladder. Daartoe zijn allerlei
sociale systemen en isntrumenten geschikt, om dat zo te
handhaven. Waaronder: macht, aanzien, grote vermogens - noem
maar op. Heel ondemocratisch dus. Want - bij wet gelegitimeerde -
uitzonderingen op GW art. 1. OSM hanteert dus ook allerlei andere
instrumenten, niet specifiek bij wet beschreven, maar wel bij wet
mogelijk gemaakt. Zoals particulier eigendom, verre hetgeen te
boven gaande wat nodig is om een eenvoudige staat van leven te
voeren.
Maar sta je er wel eens bij stil dat ongelijkheid zich veel verder
uitstrekt? Wij kennen zelf sommigen onzer bijzondere kwaliteiten
toe, zoals kennis, creativiteit, zeggenschap over anderen. Wie durft
er wat te zeggen over mij? Maar - als sommigen onzer er een enorm
zooi van maken, willen wij daar toch ook graag wat van zeggen?
Zonder dat we een grote bek terugkrijgen?

Want de Natuur, of God, heeft helaas zich niet gehouden aan GW
art. 1 en de vermogens zeer ongelijk verdeeld onder de mensen en
andere levende wezens. Je ziet dat sommigen heel veel kunnen en
anderen gauw moe zijn. Niet altijd komt het zo uit dat degenen, die
heel hard werken, gauw versleten zijn.

Knoop maar in je oor dat ik God er al meerder mate op heb
aangesproken dat Hij zich niet aan de Wet heeft gehouden. Ik heb
dan ook gezegd dat ik dat totaal onaanvaardbaar vind, en dat ik niet
verder met hem te maken wil hebben, zolang hij niet persoonlijk bij
mij komt uitleggen waarom hij dat zo raar doet (Maarten 't Hart
schrijft regelmatig hele stukken vol over de gebrekkigheden
waarmee de Here ons voorzien heeft. En het garantiebewijs
ontbreekt!) Tot dusverre heb ik geen antwoord gehad. Een slechte
zaak dus! Wat denkt-ie wel!

Afijn - je ziet, we mogen in onze tijd wat radicaler zijn dan Spinoza,
of Kant. Maar het levert geen antwoord op!

Dus Remko - we motten 't er maar mee doen!

Groet, /raimond de tempe