Kok over radiostilte Zorreguieta

Mon Mar 12 11:15:34 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Met het oog op morgen
       Radio 1
Datum: 9 maart 2001

MINISTER-PRESIDENT KOK, NA AFLOOP VAN DE WEKELIJKSE
MINISTERRAAD, OVER DE KRITIEK VAN KARDINAAL SIMONIS, DE ZALM-
NORM EN DE UITLATINGEN VAN WILLEM-ALEXANDER

GREYN:
De Kamer is nog met reces, maar je kunt toch niet zeggen dat het op de radio
erg stil is geweest in de afgelopen week. Nogal wat commotie, overal over?

KOK:
Het nieuws moet blijven draaien.

(...)

UITLATINGEN WILLEM-ALEXANDER

GREYN:
Ik kijk verder op het lijstje. Ik streep er een paar weg en dan komen we bij
het typische moment van deze week, waar het een beetje de schijn ervan had dat
er een constitutionele wrijving tussen de premier en de Kroonprins was?

KOK:
Dat kunt u wat mij betreft ook heel snel wegstrepen, want er is eigenlijk
niets aan toe te voegen. Wat gezegd moest worden is gezegd en ik heb ook
gezegd dat het hoofdstuk hiermee dicht is, zand erover. We gaan over tot de
orde van de dag en ik heb ook geen behoefte om verder te becommentarieren op
wat iedereen toen uit mijn mond heeft kunnen horen.

GREYN:
U heeft het woordje `radiostilte' uitgesproken. Daar zijn al fraaie
beschouwingen over afgegeven door iedereen over wat dat precies inhoudt. Het
geldt voor het kabinet en het Koninklijk Huis, neem ik aan, die radiostilte?

KOK:
Dat geldt eigenlijk voor de communicatie van de regering naar het parlement.
De regering communiceert pas naar het parlement hierover als er sprake zou
zijn van een voornemen, van een bekend gemaakt voornemen. Zover is het nog
niet. Dat betekent dat als dat je lijn is, ik heb dat een paar weken geleden
ook zo gezegd, je je er dan natuurlijk ook aan moet houden. Dat geldt
uiteraard ook voor een van de belangrijkste hoofdrolspelers.

GREYN:
Het is een tegenspraak in de term: stille radio. Dat is namelijk helemaal
niks.

KOK:
Het is soms wel eens aangenaam.

--------