Radio-stilte: Vrijheid van meningsuiting voor de Willem Alexander

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Mar 8 16:26:28 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:01 08-03-2001 Thursday, Mark van Barschot wrote:

>Ieder zijn meug natuurlijk, maar je Navo-fobie begint nu wel groteske vormen
>aan te nemen.

Dag beste Mark, geen fobie, maar weerstand tegen zelfingenomen
machogeneraals die lak hebben aan democratie. That's all.

>Dat je de NAVO propaganda niet voor zoete koek slikt, lijkt me
>heel verstandig.

Mij ook.

>Maar om nu de Europees kampioen repressie van de jaren '90,
>de van oorlogsmisdaden verdachte crimi-politicus Milosevic die zelf weinig
>scrupules kende mbt subversieve elementen, af te schilderen als slachtoffer
>van repressie, lijkt mij de wereld op zijn kop.

Nee, dat is de wereld niet op zijn kop. Milosovic was en is geen lekkere
knul. Dat staat vast. Ook voor de Joegoslaven. Maar de NAVO bommen waren
minstens zo oorlogsmisdadig als de vermeende oorlogsmisdaden die hij heeft
uitgevreten. Om politieke redenen werd een volk gestraft, met voorbijgaan
aan het oorlogsrecht, met minachting voor het volkenrecht, met schending
van het verdrag waarop de NAVO is gegrondvest. wat ik zeg is dit: Videla en
kompanen verklaarden de oorlog aan wat zij als "de vijand" zagen: subversie
en communisme. In die oorlog vielen veel slachtoffers. Noodzakelijke
slachtoffers, beweert Videla nog steeds (zie zijn ingezonden brief in El
Nacion, 27/1 2001).

NAVO verklaarde de oorlog aan wat zij als "de vijand" zag: Milosovic en de
Serviërs. In die oorlog vielen veel slachtoffers. Noodzakelijke
slachtoffers, beweert de NAVO nog steeds (hoewel KFOR langzaam begint te
beseffen wie werkelijke vijand is: de Albanese militante fascisten die
Groot Albanië willen stichten).

Er is, objectief gezien, geen principieel  verschil tussen de NAVO in 1999
en het Videla regime in 1976.

>De NAVO zou ons graag doen geloven dat louter een aanval door NAVO een
>bewijs is van "schuld" van degene die de aanval ondergaat. Dat is natuurlijk
>niet zo. Jij lijkt echter de zaak om te draaien. Een aanval door de
>verderfelijke NAVO geldt dan als bewijs van onschuld en rechtschapenheid van
>degene die de aanval ondergaat, zelfs als dat slagers als SM (what's in a
>name) of SH betreft.

Nee, die omdraaiing maak ik niet. Milosovic is een oorlogsmisdadiger,
althans die verdenking heeft hij op zich geladen, en dient vervolgd te
worden. Echter: de Serviërs te straffen voor hun toenmalige leider was een
oorlogsmisdaad. Ze hebben bewezen zonder "ons" heel goed die leider aan de
kant te kunnen zetten, ZONDER bloedvergieten. Een lesje voor onze
oorlogshitsers, waaronder Rosenmöller, én onze fractie die met de oorlog
instemden.

>Gezond wantrouwen tov NAVO lijkt me een aardig uitgangspunt om meer te zien
>dan de propaganda en de ogen te openen. NAVO-haat lijkt de ogen niet te
>openen maar juist te verblinden.

NAVO haat is er niet, bij me. Wel een zekere verbetenheid waar het gaat om
de Nationale collectieve blindheid t.a.v. de Kosovo-oorlog. Geef nou eens
gewoon toe dat de NAVO vierkant fout zat. Je ziet toch wat er aan de grens
met Macedonië gebeurt? Wat er met de Serviërs gebeurt. De KFOR vraagt zelfs
hulp aan de Serviërs, thans. Waarom is het zo moeilijk terug te komen op
een principieel fout standpunt?
De NAVO heeft alle sympathie van mij, zolang de NAVO doet waarvoor ze is
opgericht.