Zorreguieta coordinator uitlokken staatsgreep

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Mar 3 16:16:31 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb de berichtgeving gisteravond op NOVA gevolg en wederom werd er meer
gesuggereerd dan daadwerkelijk aangetoond met betrekking tot de
daadwerkelijke foute daden van pappa Z. Men wil hem gewoon in het
foutenbankje plaatsen. Vermoedelijk omdat dat meer nieuwswaarde heeft.
Ten eerste was het niet zomaar een coupe. of zo je wilt een staatsgreep,
tegen een van oudsher functionerende gekozen democratie, maar tegen de
laatste stuiptrekkingen van het perronisme, die als dictatuur volstrekt
willekeurig mensen van straat plukte en deze in de kerkers gooide en waarbij
de economie hard achteruit holde.. Een ieder snakte naar verandering, en
papa Z als grootgrondbezitter ongetwijfeld ook. Als al eerder gezegd, was
hij als vertegenwoordiger van het grootgrondbezit betokken bij deze
regering, als onderstaatssecretaris van landbouw, vallend onder een minister
van economische zaken. Men wil vanuit Nederland maar steeds de suggestie
wekken, dat hij een belangrijker rol had in het bewind dan hij daadwerkelijk
had. Want ook de Argentijnse vond hem bijvoorbeeld geen initiator en in haar
lijfig boekwerk van 600 pagina's over het Videla regime, zo bleek uit het
commentaar van de Nederlandse wetenschapper, kwam de naam Zorreguitea
welgeteld 1 keer voor, een vernoeming in 1982 als een van de deelnemers aan
het Videlabewind. En hij stond helemaal onderaan de lijst, niet omdat zijn
achternaam Z was, maar omdat hij onbeduidend was. De echte boeven die ook
door de Argentijnse strafrechter veroordeeld zijn, stonden bovenaan.

Ik begrijp nog steeds niet, waarom Nederland hier zo van moralisme en
suggestieve voorstellingen moet overkoken. Ook al was de man lid van een
fout bewind.

Op naar de vrijmarkt,

Tjerk