Groningen

Lenny LBruce at FOOTPRINTING.COM
Thu Mar 1 04:06:04 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny schrijft:

Joris van den Wittenboer wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> California vind ik zelf wel een goed voorbeeld, ze mogen daarna in nog zon
> boekje reageren op elkaars argumenten. Er is wel een referendumkrant
> uitgebracht, waar voor en tegenargumenten belicht werden. Maar inderdaad
> moeten we nog kijken naar wat beter kan in de toekomst. maar als de opkomst
> bijvoorbeeld weer erg laag was, was dat naar mijn idee slechter voor het
> middel referendum dan nu het geval is...... Kan je iets vertellen over de
> Zwitserse manier en de Oostenrijkse?
>
> En waarom vind je het Groningse model niet meer dan een poll?

Sorry voor het wat late reply..

Een Poll= Een Enquete (beiden goed Hollandse woorden :-)
In een Poll/Enquete hoeft de informatie voor een weloverwogen beslissing niet aanwezig te zijn

Referendum = Volksraadpleging
Hier, alhoewel niet specifiek beschreven, hoort informatie te worden gegeven om een weloverwogen
besluit te kunnen nemen. De woorden refereren en infereren duiden daar ook op. Groningen heeft hier
een kans gemist...

Ik ben redelijk op de hoogte van het Californische systeem, het is zeer wel mogelijk dat het
Zwitsersche of Oostenrijkse beter is. Ik weet er eenvoudig niet genoeg van..
Wat ik wel weet is dat de dwarsliggerij 'tegen' een referendum direct verband houdt met vermeend
politiek/ambtelijk machtsverlies. Vandaar de mitsen en maren. Dat dit soort dingen niet aan het volk
overgelaten zou kunnen worden getuigd van arrogante stoutmoedigheid van die macht

MVG
Lenny
Question Authority. Do it!