ontslag

raimond de tempe raimond.de.tempe at HCCNET.NL
Fri Jun 22 16:31:22 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijstlezers,

ondanks dat de argumenten van de TK-fractie - zoals verwoord door Arthie
Schimmel - een juridisch/bestuurlijke logica in zich dragen, blijf ik toch
staan aan de kant van Eibert van der Streek en Hein van Meeteren. Van der
Streek erkent ook de last die nu bij de werkgever ligt, Van Meeteren
onderkent die nog scherper. Maar in het verhaal van Van der Streek zit ook
net die persoonlijke ervaring die getuigt van die grote ongelijkheid in
machtspositie.
Ik weet zelf uit de wereld der (ambtelijke onderzoekinstellingen - KNAW, NWO
en KB) dat er een hiërarchie bestaat in "geschiktheid voor werk". Deze was
vroeger formeel bekend aan de hele onderwijs en onderzoeksector. Deze houdt
in, formeel, dat als de werkeloze geen baan vindt op eigen passend niveau,
hij bereid moet zijn werk van een niveau lager te aanvaarden. En lukt het
daar ook niet, bijv. 6 maanden lang niet, dan moet hij weer een stapje lager
proberen. Dus de ladder academisch, HBO, MBO, VBO, ongeschoold - formeel.
Eigenlijk volstrekt absurd, want eerstens gaat op deze wijze verdringing
optreden van lager geschoolden, ten tweede is bij lager geschoolden vaak
sprake van ànder bekwaamheden. Niet van minder.
Ik zal het voorbeeld uitwerken naar de eerste persoon enkelvoud.

Ik zal nimmer de prefectielust om het werk vlot en mooi te doen van een
eenvoudig geschoolde administratieve kracht evenaren. Ik ben dus niet
geschikt voor die kast met mooie ordners, en fijn bijgehouden bureau.
Ik trek het voorbeeld door: Krijg ik dus geen werk op mijn niveau, dan word
ik geplaatst op werk waar ik geen interessse in heb, en ook niet geschikt
voor ben.

Dat geldt in het geval van moeten solliciteren bij werkloosheid. Maar ook in
het moeten aanvaarden van ander werk bij de baas omdat mijn baan wordt
opgeheven en / of de instelling mij niet wil plaatsen op werk dat ik passend
vind. Op volstrekt dezelfde wijze geldt deze laatste situatie bij het
aanbieden van werk na ziekte, zeker indien het ziek zijn gerelateerd is aan
de belastbaarheid. Bijv. in de combinatie van inspannend werk, te weinig
vrije momenten er in, vermoeiend aan- en afreizen om het werk te bereiken.
En dat zeker als de leeftijd zich doet gelden, boven de 50 !
Ben ik dan geschikt voor een "lagere" baan, als daar ook alle lucht uit is
geknepen, geen moment van even rustig aan etcetera? Vergeet niet hoezeer de
arbeidsbelasting is toegenomen de laatste  twee decennia. Als de werkgever
mij dan ander werk aanbiedt, maar de belasting daarvan is geen centrje
minder, en ik weet daarvan evenzeer na een jaar weer ziek van te worden -
wat dan? Is dat werkweigering? Moet ik daarvoor gestraft worden met ontslag?
En dan ook nog de schuld van dat ontslag bij mij gelegd krijgen? Ergo geen
WW, maar meteen in de bijstand? En dan ben je 56 jaar, en je kunt het verder
wel vergeten. Want in onze samenleving ben je beschadigd. En voel je je ook
beschadigd, want wat je wel kunt, is van geen belang: bedachtzaam en
kritisch, met veel gezond verstand je nuttig maken, mits je je niet over de
kop hoeft te werken. Maar je past niet in het profiel van de werkgever.
WErkgevers willen vaak enthousiaste topsporters, die echter geen topinkomens
moeten verlangen!

Ik geloof er niets van, van dat geen personeel kunnen  krijgen. Onzin - zij
(aan de andere kant van de tafel) willen niet. Of ze hebben er eigenlijk
geen geld voor over. Of beschikbaar. Mijn oordeel is simpel: als je geen
geld hebt, moet dit werk niet willen laten doen! En niet zeuren. Of gewoon
mensen met een vlekje aannemen, vaak nog met subsidies, en die niet over de
kop jagen.

Derhalve wil ik graag een serieus toetsmoment zien, en niet een flauwe
formaliteit. Wellicht biedt Van Meeterens voorstel het kleine extra dat ons
werknemers beter moet beschermen tegen ongeïnteresseerde werkgevers.

Groet, /raimond de tempe