Hoe nu verder

Michiel Scheffer d66zmz at WXS.NL
Tue Jun 12 12:08:49 CEST 2001

Beste Lijsters,

Ik heb met interesse de oprichting van Leefbaar Nederland gewvoldg en met name de inhoudelijke aspecten beoordeeld. Om kort te gaan het programma is deels een slap aftreksel van wat andere partijen reeds willen maar ook een groot stuk staand beleid. Hier en daar een origineel idee, maar over het geheel onsamenhangend.

Het probleem is dat de inhoud er niet toe doet. Als kiezers zouden stemmen op basis van programma's dan zou D66 gemakkelijk 30% van de stemmen halen, als ik uitgaat van de peilingen in 1998. Bij Leefbaar Nederland zal een beter programma er ook niet toe doen. Het gaat om de personen en om de campagne.

Dan wat D66 betreft. Ikk maak me geen zorgen over de kwaliteit van het programma. Het wordt kort, consistent en gaat in op de problemen van vandaag en oplossingen waar iedereen bij betrokken kan worden. Ik kom dat porgramma in het najaar graag in de partij presenteren. We zijn de afgelopen inderdaad veel intern gericht geweest, maar in een partij met steeds minder leden is de neiging heel groot om vooral de machine draaiende te houden, ten koste van een actieve rol in de samenleving. De praktijk is dat dat heel veel tijd kost en dat het dus veel motivatie kost, vooral in mindere tijden.

Het ontrafelen van Leefbaar Nederland zal komen van een scherpe campagne waarin we weer zichtbaar zijn als burgerbeweging. Dat betekent ons politiek positioneren buiten de Haagse context, met een campagne die zichtbaar is, issues die aanspreken en een directe maar intelligente stijl en humor.

Daar wordt aan gewerkt,

Michiel Scheffer
Voorzitter Programmacommissie D66