Verdrag van Nice

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Mon Jun 11 20:42:42 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wegens vakantie een enigszins verlaat antwoord op de opmerkingen van
Daniël Hanekuyk:

> Het is schandalig dat, ondanks het electronische stemmen in
> het EP, er geen register van stemgedrag bestaat op Internet -
> zo maakt het EP  natuurlijk nooit een link naar de burger!

Even ter correctie: in het EP wordt gewoonlijk _niet_ electronisch
gestemd, maar met handopsteken. Alleen zgn. roll call votes (of appels
nominaux) worden electronisch gestemd, maar die moeten specifiek
tevoren worden aangevraagd. Roll call votes zijn nuttig om politieke
tegenstanders te dwingen kleur te bekennen. Reden dat er niet altijd
met roll call votes wordt gestemd is vermoedelijk het (waargenomen)
feit dat stemmen met handopsteken sneller gaat.

De uitslagen van roll call votes zijn overigens wel degelijk openbaar
én beschikbaar op internet! Ga hiervoor naar de homepage van het EP
(http://www.europarl.eu.int/home/default_nl.htm), klik vervolgens op
'plenaire vergaderingen', 'notulen op datum', dan de datum van het
debat (in dit geval 31 mei 2001). Neem bijv. de html-versie, en kijk
bij 'uitslag van de hoofdelijke stemmingen'. Voilà. Is dit soort
informatie over de Tweede Kamer ook beschikbaar? (Volgens mij niet...)

> Wij weten helaas dus niet wat de D66 EP-leden zoal hebben gestemd.

Dus wel :-) Voor het rapport Mendez de Vigo (i.e. de genoemde
resolutie van het EP over het Verdrag van Nice) zijn roll call votes
aangevraagd voor 20 amendementen en paragrafen, en voor de resolutie
als geheel (inclusief de aangenomen amendementen). De precieze
uitslagen kan eenieder nu zelf opzoeken (beetje veel werk voor mij nu,
het is Straatsburgweek) :-)

De meest interessante stemming voor deze mailinglist is waarschijnlijk
die over paragraaf 44:

"stelt zich op het standpunt dat het Verdrag van Nice zal worden
gezien in het licht van de resultaten van de top van Laken, en dat bij
die gelegenheid de tekortkomingen van het Verdrag kunnen worden
weggewerkt; is vast van plan rekening te houden met de resultaten van
de Europese Raad van Laken wanneer het zijn advies zal uitbrengen
inzake de opening van de volgende IGC;"

Alle Nederlanders in het EP stemden voor deze paragraaf.

Opmerkelijk is verder dat de (vergeefse) pogingen van de Europese
liberalen en groenen om ook de parlementen van zgn. constitutionele
regio's van lidstaten (zoals Vlaanderen, Nordrhein-Westphalen e.d.)
bij verdragswijzigingen te betrekken niet werden gesteund door de
centralistisch ingestelde PvdA en CDA. Opmerkelijk, omdat het CDA zich
graag beroept op zijn regionale banden.

Ook leuk is de stemming over amendement 70, welk een nieuwe paragraaf
toevoegt die luidt:

"wijst erop dat het steeds twee criteria als maatstaf voor het
welslagen van de intergouvernementele conferentie over de
institutionele hervormingen heeft genoemd; volledige garanties voor de
handelingsbekwaamheid van een grotere Unie en een duidelijke
vermindering van het democratisch deficit; beide doelstellingen werden
in Nice niet gehaald;"

De PvdA vond kennelijk dat Kok die doelstellingen in het Verdrag van
Nice wél had behaald, want de PvdA-leden in het EP stemden tegen dit
amendement. Overigens werden zij daarin gesteund door SP en
klein-rechts, maar die deden dat waarschijnlijk omdat ze überhaupt
tegen de EU zijn. De overige Nederlandse partijen steunden het
amendement.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*