Verdrag van Nice

E.S. Hofmans tijd at HOTMAIL.COM
Sun Jun 10 20:43:15 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>In dit kader is het misschien interssant te melden dat de Ieren het verdrag
>in elk geval verworpen hebben. Het lijkt erop alsof het Verdrag van Nice
>ipv uitbreiding tot een kleine EU zal leiden. Het lijkt me dat het weer een
>teken is dat de burger niet wilof niet begrijpt wat er in godsnaam gebakken
>wordt in Brussel of was het nu Strassburg? Het is trouwens absurd dat ook
>nu weer de NEderlandse burger geen directe stem heeft mbt het verdrag
>terwijl allerlei landen om ons heen D66-inealen voorbij streven met de
>referenda.
> [...]

Remko, Daniel,

Helemaal mee eens. Ierland is het zoveelste bewijs dat er een groot gebrek
aan communicatie tussen Europa en de burger bestaat. In landen met referenda
zoals Denemarken en Ierland is dat duidelijker te zien. Het grote gevaar is
niet of mensen voor of tegen het Europese project zijn, maar de desinteresse
van de bevolking. Bij het Ierse referendum kwam slechts 33.7% opdagen. De
meeste van de kiezers leken niet eens te weten waar het Verdrag van Nice
over gaat.
Zie ook de column hieronder, die ik begin dit jaar voor het Nieuwe
Democraten project schreef.

-----
Brussel Vandaag
Terwijl wij, burgers in Europa, alles afweten wat er binnen de muren van het
Witte Huis en hooggerechtshof in Washington D.C. gaande is, alsmede alles
over de uithoeken van de rest van de wereld, weten we ontzettend weinig over
de Europese politieke ontwikkelingen in Brussel, Straatsburg, Nice of
Gøteborg. Is dat niet een beetje merkwaardig?

Ik denk dat Europa een prachtig, divers medialandschap heeft. Maar zou die
diversiteit ten koste mogen gaan van de communicatie met de burger? Ik voel
me niet bepaald Europees als ik hier in Brussel Portugese TV kan ontvangen
die ik niet versta. Als ik EuroNews opzet, begint het wèl een beetje te
leven. Maar EuroNews is meer een samenraapsel van verschillende Europese
netten, vertaald voor de regio. In feite krijg je verschillende
journalistieke portretten over Europa voorgeschoteld.

Tijdens de 2 jaar die ik in Amerika doorbracht, heb ik meegedaan met een
campagne om studenten zich te laten registreren zodat ze hun stem voor de
presidentiele verkiezingen (Clinton vs Dole 96) uit konden brengen. Ik kon
beider campagnes goed volgen door het TV kanaal C-SPAN, dat ZONDER
COMMENTAAR hun speeches uitzond. Voor de rest waren er vele politieke
discussieprogramma's.

Zo'n C-SPAN trekt niet veel kijkers, maar ik waardeerde de transparantie
zeer. Ik ben er zeker van dat een dergelijk TV-kanaal hier in Europa ook
gerespecteerd zou worden, vooral omdat vergeleken met Amerika mensen hier
zich doorgaans politiek meer betrokken voelen. Ze zullen nèt iets eerder en
op tijd de neiging voelen om naar de stembus te gaan.

Er zullen wat aanpassingen nodig zijn (het probleem van de -tig talen) maar
ik denk dat het hoognodig is; al is het maar om als Europarlementariër meer
legitimiteit te hebben.

Erol Hofmans
JD & D66-lid en werkzaam in Brussel
-----