FW: Even weer brallen

aart van boeijen aleph at LUNA.NL
Thu Jun 7 16:22:15 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wanneer het waar is dan is van Boxtel inderdaad niet bij de tijd.
Multiculturele bouw betekent praktisch altijd een ruimte extra in de nauw
bemeten sociale woningbouw, een open (bijvoorbeeld Chinezen willen dat) dan
wel een gesloten keuken. Het tweede is makkelijk te doen, het eerste kost
geld. Deze ruimte ter beschikking stellen aan mensen die hechten aan een
cultureel erfgoed maakt volgens mij dat je in de programma's voor sociale
woningbouw meer ruimte moet financieren. Iedereen een extra ruimte, waar
iedereen weer iets anders doet. Een en ander kan dan ook weer wanneer mensen
in groepsverband willen wonen (binnenschippers, chinezen, lesbiennes, jonge
turken, ouderen en die weer enzovoort).

In onder andere Amerika spreekt men van diversiteit, een immigrant verliest
deze status wanneer het paspoort Amerikaans wordt. Wel blijft dan het
samenleven van mensen met een verschillende etnische en culturele
achtergrond een punt van aandacht. Zij blijven daar dus niet eeuwig
allochtoon zoals in Nederland. Waar een plat Rotterdams sprekende Surinamer
die op weg naar het gymnasium zich op de fiets lenig en vloekend een weg
baant tussen auto's en vrachtwagens nog steeds een allochtoon blijft. Een
veroordeling voor het leven. Allochtoon betekent letterlijk 'niet van hier'
en dus geen wij maar zij.

--
;-) aart

Aart A.T. van Boeijen