Couwenberg bekent zich tot LN

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jun 4 08:41:16 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is natuurlijk even schrikken. Voor veel mensen die moeite hebben met
het bestaande partijen-cultuurtje en incrowd sfeer die de democratie heeft
gekregen is LN in ieder geval een interessant fenomeen. Het lijkt erop
alsof LN werkelijk wil breken met het namen-droppen vanuit het
partijbestuur, het doorspelen van de baantjes aan partijvrindjes, het
zelfgenoegzame eigen gelijk dat partijtoppen zich hebben toegeeigend. Ik
heb al eerder gezegd, het was voor mij een redelijke schok te ontdekken hoe
D66 werkelijk functioneert, hoe aardig de individuele leden ook zijn. De
coterie van de Amsterdamse afdeling is exemplarisch. Een vriendenclubje met
privé-hobbies dat nauwelijks nieuw leven toestaat (tenzij je one of them
wordt).

Nee, LN is een interesant fenomeen. Zelf ga ik ook naar het
oprichtingscongres om te kijken he eea verloopt. Zodra er een reactionair
of "bruinig" geluid ontstaat is het afgelopen, dat wel. Over dat populisme
gesproken: waneer je vox populi respecteert ben je democraat, heb ik altijd
gedacht. Of mag het ineens niet meer? Is de Vox Graaffi  thans de standaard
geworden? Of het anti-juristen gebral van ene Vreekamp?

Nee, beste partijgenoten, LN kan D66 van binnenuit uithollen, en dat heeft
D66 geheel aan zichzelve te wijten.  Mensen met een nog een beetje
democratenbloed, met een kritische geest en een drang naar vernieuwing
kunnen in D66 niet meer terecht. LN is wellicht een aantrekkelijk nieuwe
huis. We'll see. De tiende juni wordt interessant.

Vanuit Samarkand, Oezbekistan, Hein van Meeteren