Wat nu, virus!!

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Thu Jul 26 00:26:20 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, Jul 25, 2001 at 05:45:27PM +0000, Boris van der Ham wrote:
  :
  : Hallo mensen,
  :
  : Tot mijn schrik is ben ik (of mijn computer) de verspreider van het

  Jeez... Wat een spektakel. Pipo de JD-er, d.w.z. dat je dat Word
  waarschijnlijk bestand hebt zitten tikken op een door mij jaren geleden
  geinstalleerde PC (het LS waarschijnlijk). En dan heb je ook nog
  domoor (Bos) en zuurpruim (EvdMb) geinspireerd tot een zwetsduet :-(

  : Wie kan mij trouwens vertellen hoe ik dit probleem kan oplossen. Hoe kan ik
  : voorkomen dat meer mensen dit soort e-mail ontvangen vanuit deze computer en
  : van mij. Het volstaat toch om de attachtments van de verdachte mailtjes met
  : de bekende text over 'please your advise' niet te openen? Of mag je
  : uberhaupt het mailtje niet openen. Help mij uit de brand!! En hoe krijg ik
  : dat virus weer van mijn harde schijf??

  1. Gebruik nooit meer MS Outlook

  2. Verwijder MS Outlook (dit virus gebruikt Outlook libraries)
  (en ja, ik weet dat jij Hotmail gebruikt :-))

  3. Gebruik je toch ooit Outlook, lees dan:
  http://ntbugtraq.ntadvice.com/default.asp?sid=1&pid=47&aid=56

  4. Gebruik antivirus software met recente DAT files (bv. McAfee)

  5. Open geen onverwachte attachments (ook niet van bekenden)

  6. lees info over dit virus op:
  http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.sircam.worm@mm.html

  En dan over de opmerking dat de listowner attachments moet weren:
  dat zou mooi zijn maar daar is ie waarschijnlijk niet toe in staat.
  Dat is nl. nogal lastig en vraagt waarschijnlijk admin rechten op die
  surfnet machine die ie wel niet zal hebben. Hooguit heeft het pakket
  mogelijk een limiet op berichtgrote wat hiervoor enigszins bruikbaar
  is daar tekstberichten normaal gesproken veel kleiner zijn dan
  binaries.

  Have fun,

--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |