Wat nu, virus!!

Jos Horikx jhorikx at CHELLO.NL
Wed Jul 25 20:16:07 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 17:45 25-7-01 +0000, Boris van der Ham wrote o.a.:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Tot mijn schrik is ben ik (of mijn computer) de verspreider van het
>wormvirus op de D66-discussielijst. Excuses daarvoor. Het e-mailadres
>(emmalaan16 at hotmail.com) waarvan het afkomstig is, is van mijn ouders van
>wie deze computer is. Die hebben waarschijnlijk een geinfecteerd iets
>opengemaakt, denk ik. Ik weet bij god niet hoe die dan weer op de
>D66-discussielijst is gekomen, maar goed. De tekst die van mijn harde schijf
>is meegestuurd (Floris) door het virus is overigens een bewerkte scene uit
> [...]

Het is een ingewikkeld ding. Ik raad je en iedereen anders aan om
ten eerste de zgn "trial versie" van een gerenommeerd anti-virus
programma binnen te halen (en te gebruiken!). Dit staat op:

http://www.grisoft.com/html/us_trial.cfm

(andere gerenommerde anti-virus programma's zoals Norton of
McAfee zouden ook moeten werken, *mits* de lijst van virus-
definities geactualiseerd is!)

Het is (binnen een tijdslimiet van 30 dagen) gratis. Daarna
zou je moeten betalen maar dat is voor een eenmalige test
dus niet nodig. Zelf heb ik fake-informatie ingevuld op de
rode velden op de betreffende pagina anders loop je de kans
dat je naam en adresgegevens verkocht worden aan adverteerders.

Daarna kan er nog steeds iets fout gaan omdat er intussen al iets
veranderd is. sircam gaat namelijk zitten tussen je commando om
de file te openen en het openen zelf. Als je sircam hebt verwijderd
dan kun je soms dus niets meer openen omdat de link verbroken is.
Om dit te repareren haal je UNDO.ZIP binnen (eerst doen, vóór
het verwijderen virus, dat is het veiligste) vanaf bijvoorbeeld:
http://www.mcafeeb2b.com/naicommon/avert/avert-research-center/tools.asp
en na het verwijderen van het virus volg je de daar gegeven
instructies op.

Als je niet weet hoe met gezipte files om te gaan, dan mail me
maar even dan stuur ik de ge-unzipte file wel even retour...

Meer info eventueel op oa http://www.antivirus.com/pc-cillin/vinfo/
(het gaat dus over sircam a) Daar staat overigens óók verwijder-
software maar dan andere...

Met vriendelijke groet,

JH