zweeftrein

Guillaume guillaume at RAKETNET.NL
Sat Jul 14 00:11:37 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Gegroet Joris en Allen,

De bijdrage van Joris over de zweeftrein sprak mij erg aan. Ik ben het erg
eens met zijn argumenten en vragen en ga ze daarom punt voor punt even af;

Joris Wrote:                    Twee Raden hebben afgeraden om een zweeftrein richting
Groningen aan te leggen. Het voornaamste argument was dat er te weinig
gebruikers zullen zijn. Echter, berekeningen van het consortium dat de baan
wil aanleggen (en drie kwart van de kosten voor zijn rekening wil nemen),
geven aan dat het voor het bedrijf rendabel is, de lijn kan "uit".
Binnenkort komen er nog meer onderzoeken uit naar de economische
rentabiliteit van deze lijn.

Bovendien denk ik dat de Noordelingen er ook mee blij kunnen zijn, dit zorgt
inderdaad voor een economische impuls, eentje waar ze al zo lang op zitten
te wachten. Maar wat ik me wel afvraag is het volgende; als het consortium
dat voor driekwart zorgt voor de centjes, waarom dan nog het ene onderzoek
na het andere ertegen aan gooien om aan te tonen dat het eerste onderzoek in
orde blijkt te zijn? Ergo: Mouwen opstropen en aan de slag?!

Joris Wrote:                    De bedoeling is om de lijn naar het noorden door te trekken
richting Duitsland en eventueel Denemarken. Op het moment zitten beide
overheden op elkaar te wachten. Als Duitsland de lijn aanlegt, doen wij het
ook. En in Duitsland.... als Nederland de lijn aanlegt, doen wij het ook.
Het laatste wat ik vernomen heb is dat Duitsland het nu weer wel wil gaan
doen. Het wachten is op het besluit in Nederland.

Goh, waar heb ik dit gedrag eerder gezien? Als Pedagogisch Medewerker in een
kinderdagverblijf krijg ik hierbij toch een soort van Deja Vu gevoel, want
ook kinderen vertonen dit gedrag, om over de dierentuin nog maar te zwijgen.
Dus ook hier weer; mouwen opstropen en aan de slag!

Joris Wrote:                    Naast de sociaal/economische argumenten is er ook nog een
milieu-aspect. De binnenlandse vluchten kunnen geduchte concurretie
ondervinden, met de trein ben je sneller op Schiphol dan met het vliegtuig
(vanuit Groningen). Ik ben eigenlijk benieuwd naar de "redenen" om het niet
te doen. Ik meende dat de verbinding ook betaald zou worden uit de
Langman-gelden, bedoeld om de infrastructuur van het Noorden te verbeteren.

Voilla, wat houdt ons nog tegen? Want ook ik ben erg beniewd naar de redenen
(of excuses) om het niet te doen. Zo'n argument dat dan heel Drente zal
worden overspoeld door Randstedelingen neem ik als natuurlijke consequentie;
als ze een deel van de in Rotterdams beploeterde welvaard willen dan hoort
daar voor mij ook een deel van het Rotterdamse bevolkingsovershot bij. Tot
slot moeten al die mensen toch maar eten, en slapen en uitgaan en wonen.
Prima impuls voor de Noordelijke economie, zou je denken.

Joris Wrote:                    Denk ook eens aan de interne democratie van D66 die een
enorme impuls kan krijgen. Al die democraten die nu wel naar een congres
gaan omdat ze niet 4 uur heen en terug hoeven te reizen. :-) Groet Joris

D66 gaat weer vooruit in de peilingen dankzij de zeeftrein! Hoera! Mouwen
opstropen en aan de slag!

Groet, Guillaume